Projekt budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk nabiera realnych kształtów. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych rekomendowała wczoraj do realizacji jeden z trzech wariantów budowy drogi. Stwierdzono, że dwa inne są niemożliwe do zaakceptowania ze względu na zbyt dużą ingerencję inwestycji w środowisko naturalne.
Planowana budowa drogi ekspresowej S16 budzi duże kontrowersje i silne emocje wśród mieszkańców regionu oraz samorządów gmin i miast Mrągowo, Mikołajki, Ryn i Orzysz. W tej sprawie odbyło się wiele spotkań informacyjnych z mieszkańcami. Jednocześnie wsparcie dla budowy drogi wyraziły samorządy województwa warmińsko-mazurskiego, powiatów gołdapskiego, ełckiego, oleckiego, kętrzyńskiego, giżyckiego i mrągowskiego. Inwestycję wsparły także gminy i miasta takie jak Ełk, Giżycko, Olecko, Kętrzyn, Biała Piska czy Wieliczki oraz Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu.
Wybrany do realizacji wariant budowy krajowej 16 będzie przebiegał na trasie Mrągowo – Kosewo – Baranowo – Mikołajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz – Strzelniki – Klusy – Chrzanowo – Ełk. Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości 77,47 km. Zaprojektowano na niej 13 typów obiektów inżynierskich, w tym przejścia dla średnich i dużych zwierząt. Wśród nich znajduje się sześć mostów, z których najdłuższe (480 m) są nad jeziorami Tałty i Orzysz.
Koszty całkowite inwestycji oszacowano na kwotę ponad 3,7 mld zł.
Budowa nowej drogi na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zwiększona zostanie przepustowość drogi, dzięki czemu skróci się czas podróży, będzie większa płynność ruchu i ograniczone zostanie zużycie paliwa.