Rozpoczęła się przebudowa zachodniej jezdni obwodnicy Morawicy, czyli części drogi krajowej nr 73 z Kielc do Buska-Zdroju. Jak przypomina Małgorzata Pawelec-Buras z kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, było to możliwe dzięki przełożeniu ruchu na nową, wschodnią jezdnię budowanej obwodnicy.
– Wykonawca sfrezował już pierwszy kilkusetmetrowy odcinek jezdni i przystąpił do prac przy przełożeniach mediów. Równolegle trwają roboty przy budowie dróg dojazdowych i chodników – zaznacza.
Przypomnijmy, ruch jezdnią wschodnią odbywa się w oparciu o tymczasową organizację ruchu, jedną jezdnią w obu kierunkach. Obowiązują ograniczenia prędkości, tymczasowe wjazdy na jezdnię, a także tymczasowe oznakowanie. Docelowo na tej jezdni ułożona zostanie jeszcze jedna warstwa ścieralna nawierzchni.
Koszt budowy pierwszego etapu obwodnicy Morawicy to około 78 mln zł. Zgodnie z umową planowane zakończenie 8-kilometrowego odcinka to pierwsza połowa 2022 roku.
Coraz bliżej także budowy obwodnicy Osieka. Jak informuje Małgorzata Pawelec-Buras, sześć ofert wpłynęło w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla tej trasy, będącej częścią drogi krajowej nr 79 Warszawa – Sandomierz – Kraków. Inwestycja będzie realizowana w ramach programu budowy 100 obwodnic.
Oferty opiewają na kwoty od około 1,5 do prawie 2 mln złotych. Po ich analizie tę najkorzystniejszą wyłoni komisja przetargowa.
– Obwodnica Osieka planowana jest po południowej stronie miasta, jako jedno-jezdniowa droga klasy głównej o ruchu przyspieszonym, o długości ponad 3 km. Celem budowy obwodnicy Osieka jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego – dodała.
Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na tej trasie – ostre zakręty uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem, poprawi też komfort życia mieszkańców Osieka.