Projekt uchwały o strategii rozwoju elektromobilności Poznania trafił do Rady Miasta. Zakłada on między innymi wprowadzenie Strefy Czystego Transportu na terenie śródmieścia.
Zgodnie z przepisami, ograniczony wjazd do strefy mogą mieć pojazdy transportu indywidualnego, inne niż samochody elektryczne, napędzane na wodór lub gaz ziemny.
– Chodzi o poprawę jakości powietrza w centrum Poznania – tłumaczy Bartosz Grzeczka z Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.
– Głównym założeniem jest ograniczenie ruchu pojazdów o wysokiej emisji gazów cieplarnianych. Wszystkie propozycje Stref Czystego Transportu zostały wyznaczone w taki sposób, aby zachować dojazd do istniejących ogólnodostępnych parkingów buforowych, placowych i wielopoziomowych – dodaje.
W strategii nie jest rekomendowany całkowity zakaz wjazdu samochodów niespełniających określonych norm emisyjnych. Proponuje się wprowadzenie opłat, które mieliby uiszczać kierowcy takich pojazdów, żeby uzyskać zgodę na wjechanie do strefy.
– To będzie kolejna kara nakładana przez urząd na mieszkańców – zarzuca radna Prawa i Sprawiedliwości, Sara Szynkowska vel Sęk.
– Naszym zdaniem obecnie społeczeństwa nie stać na zakup aut lepszych i bardziej ekologicznych. W mieście porusza się o wiele więcej aut starej generacji. Miasto chce nakładać kary, żeby tak naprawdę zapełnić swoją kasę – twierdzi radna.
– Klub radnych PiS będzie zabiegał o szerokie konsultacje w sprawie Strefy Czystego Transportu – dodaje Szynkowska vel Sęk.
Na potrzebę rozmów i konsultacji zwraca też uwagę radny Łukasz Mikuła z klubu radnych Koalicji Obywatelskiej. Jego zdaniem, miasto powinno pójść dalej i zupełnie zabronić wjazdu do centrum najbardziej szkodliwych pojazdów.
– Można zastanowić się nad różnymi rozwiązaniami. Chociażby doświadczenia miast niemieckich, gdzie jest prosty system naklejkowy. Auta, które spełniają określone normy emisji spalin dostają naklejkę i ona umożliwia wjeżdżanie do takich stref. Myślę, że wielu poznańskich kierowców zna ten system – mówi radny.
Ostateczną decyzję co do kształtu poznańskiej Strefy Czystego Transportu, rodzaju ograniczeń oraz samochodów, których będą one dotyczyć, podejmie Radia Miasta. Najpierw jednak radni muszą zagłosować za przyjęciem uchwały o strategii elektromobilności dla Miasta Poznania obowiązującej do 2035 roku.