Tak wynika z raportu Urzędu Transportu Kolejowego. Niemal połowa wagonów ma już klimatyzację, rośnie również liczba składów z dostępem do Internetu. Coraz częściej w pociągach instalowane są też wzmacniacze sygnału GSM.
Urząd podsumował dane z 2019 roku i porównał je ze stanem na koniec 2018 roku. O 9 punktów procentowych zwiększył się odsetek wagonów z miejscami do siedzenia wyposażonych w klimatyzację.
Urządzenia pozwalające na dostęp do Internetu za pomocą WiFi były zainstalowane w prawie połowie zespołów trakcyjnych. Jednak w przypadku klasycznych wagonów takie wyposażenie było tylko w co czternastym z nich.
Niemal jedna czwarta elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażona jest we wzmacniacze sygnału komórkowego. Te urządzenia pozwalają na prowadzenie rozmów telefonicznych podczas jazdy pociągiem przez tereny, na których zasięg sieci komórkowych jest niewystarczający. Urządzenia te są pomocne, ponieważ współczesne pociągi zachowują się jak klatka Faradaya blokując fale radiowe ze stacji bazowych i zakłócając pracę telefonów komórkowych. Wpływ na takie zakłócenia ma zarówno sama konstrukcja wagonu, jak i metalizowane szyby.
Nowe pojazdy bez wyjątku mają nowoczesne toalety z systemem zamkniętym. Takie toalety są również montowane podczas modernizacji starszych wagonów i zespołów trakcyjnych. Nowoczesne systemy sanitarne ma już 61 procent elektrycznych zespołów trakcyjnych, a w przypadku klasycznych wagonów odsetek ten sięga 55 procent.