Język łaciński i podstawy kultury antycznej, to nowy przedmiot, który uczniowie pierwszych klas szkół średnich będą mogli wybrać od września przyszłego roku. Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało właśnie odpowiednie rozporządzenie.
Zakłada ono, że pierwszoklasiści będą uzupełniali podstawę programową o jeden z czterech przedmiotów, oprócz łaciny i podstaw kultury antycznej mogą to być filozofia, muzyka lub plastyka. W tygodniu uczniowie będą mieli jedną lekcję tego przedmiotu.
Doktor Tomasz Ossowski, nauczyciel historii w Katolickim Liceum im. Stanisława Kostki w Kielcach uważa, że wprowadzenie możliwości wyboru języka łacińskiego, to dobry pomysł.
-To jest powrót do czegoś, co było domeną liceów w przeszłości. Przedmiot język łaciński z elementami kultury antycznej, to jest zwrócenie części uczniów w kierunku tego, co stanowi podstawę naszej cywilizacji europejskiej – mówi dr Tomasz Ossowski.
Jego zdaniem absolwenci szkół średnich, którzy będą mieli nawet podstawową znajomość łaciny oraz kultury antycznych Greków i Rzymian przyczynią się do rozwoju polskiej humanistyki.
– Łatwiej im będzie sięgnąć po teksty źródłowe pisane po łacinie. Dlaczego w Niemczech prowadzi się badania historyczne na bardzo wysokim poziomie? Między innymi dlatego, że tam uczniowie klas humanistycznych poznają język łaciński – tłumaczy historyk.
Jak twierdzi dr Tomasz Ossowski problemem dla wielu szkół w Polsce może być jednak brak nauczycieli, którzy mają uprawnienia do nauczania tego przedmiotu.
Doktor Iwona Kijewska, dyrektor VII Liceum Ogólnokształcącego im. Józefa Piłsudskiego również pozytywnie ocenia wprowadzenie języka łacińskiego i podstaw kultury antycznej do nauczania w szkołach. Ale sama, przynajmniej na razie, nie planuje takich lekcji. Nie wie też, czy ten przedmiot będzie popularny w szkołach średnich.
-To wszystko będzie zależało od dostępności nauczycieli i od planowania godzin. My w ubiegłym roku mieliśmy filozofię, w tym roku jej nie mamy, bo wybraliśmy plastykę. To była kwestia zapewnienia godzin nauczycielowi. Niestety dyrektorzy planując dodatkowy przedmiot również takie aspekty muszą brać pod uwagę – wyjaśnia Iwona Kijewska.
Jak dodaje – w przyszłych latach chciałaby wprowadzić w swojej szkole lekcje języka łacińskiego i kultury antycznej.