Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wbił w czwartek pierwszą łopatę pod budowę ostatniego odcinka dwujezdniowej Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu. Koszt inwestycji wyniesie ponad 880 mln 100 tys. zł. Droga ma powstać do 2023 r.
Również w czwartek wojewoda małopolski Piotr Ćwik wydał decyzję ZRiD zezwalającą na realizację inwestycji.
– Mamy wreszcie ten dzień, który przez wielu był wymarzony. Mamy wreszcie rozpoczęcie budowy Zakopianki na jej ostatnim dwujezdniowym odcinku. Dzisiaj miliony Polaków, którzy jadą w góry i setki tysięcy mieszkańców regionu wie, że Zakopianka w pewnym momencie przechodzi z dwujezdniowej w jedną jezdnię i kilkanaście kilometrów trzeba się trudzić i mozolić, żeby dotrzeć do Nowego Targu. A często ci, którzy wracają od strony Zakopanego mają ten olbrzymi problem, że w szczycie turystycznym muszą pokonać wielogodzinne zatory. Niebawem to się skończy – zapewnił minister Adamczyk.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga o długości 16 km 136 m z czterema węzłami drogowymi na wysokości Obidowej, Klikuszowej, Nowego Targu – Zachód i Południe oraz 27 obiektów inżynierskich, jak mosty i wiadukty. Powstaną także drogi lokalne przylegające do trasy, a także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów czy przejścia dla zwierząt.
Najdłuższy wiadukt na tym odcinku powstanie na wysokości Nowego Targu i będzie miał 850 m długości, a kolejny co do wielkości – w miejscowości Lasek – 690 m długości. Różnica poziomów pomiędzy początkiem tego górskiego odcinka i węzłem Nowy Targ – Południe wyniesie 190 m.
Dwupasmową Zakopiankę między Rdzawką a Nowym Targiem wybuduje w trybie projektuj i buduj Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp z o.o. z Zawiercia. Droga powstanie w ciągu 26 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.
Będzie to ostatni odcinek dwupasmowej drogi z Krakowa w kierunku Tatr. Aktualnie w budowie jest odcinek tunelowy ze Skomielnej Białej do Naprawy oraz jedna jezdnia na odcinku Naprawa – Lubień.
Intensywne prace w terenie trwają na ponad 70-kilometrowym odcinku S7 od granicy województwa warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do obwodnicy Płońska. Ukończenie prac na tych odcinkach pozwoli uzyskać ekspresowe połączenie z Gdańska do Płońska.