Dworzec PKP w Skarżysku-Kamiennej, po wielu latach oczekiwania przechodzi remont. To jeden z największych tego typu obiektów w regionie i ważny węzeł kolejowy w naszej części kraju.
Zabiegi o jego odnowienie trwały od lat. Obiekt ma sprostać współczesnym wymaganiom. Przy zachowaniu obecnej bryły budynku i układu wnętrz, zmieni się ich wygląd i przeznaczenie.
– Renowacja dworca została wpisana do programu kolejowego już w 2006 roku, w czasie pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości – przypomina doradca wojewody Maria Zuba, poseł czterech poprzednich kadencji.
Kolejna ekipa rządząca nie kontynuowała tych zamierzeń, a skupiła się jedynie na kosmetyce zewnętrznej, co nie poprawiło komfortu podróżowania. Sprawa powróciła po ponownym objęciu władzy przez PiS i została ostatecznie sfinalizowana.
– Teraz, kiedy prace już są na końcowym etapie, widać jak bardzo ważne jest dostosowanie dworca do współczesnych wymagań, a jednocześnie zachowanie zabytkowej architektury – mówi Maria Zuba.
Podkreśla także, że wykonawcami prac są polskie firmy, co dodatkowo wpływa pozytywnie na gospodarkę.
Powierzchnia użytkowa skarżyskiego dworca to około 3 tys. metrów kwadratowych. Tuż przed rozpoczęciem remontu do dyspozycji pasażerów była jedynie poczekalnia z kasami biletowymi. Część pomieszczeń była wynajmowana, mieściło się tu także muzeum pamiątek kolejarskich.
W wyremontowanym obiekcie, centralnym miejscem również będzie poczekalnia z kasami biletowymi. Odnowione zostaną także toalety, powstanie miejsce dla rodziców z małymi dziećmi, wyposażone w przewijak. Nadal będzie można wynajmować lokale, znajdzie się także miejsce dla muzeum kolejnictwa prowadzonego przez Jerzego Stopę.
Ważnym elementem przebudowy dworca będzie dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych i z ograniczonymi możliwościami poruszania się.
Przy dworcu powstanie nowy parking na 110 miejsc, który ma pełnić funkcję „park and ride”, czyli miejsca, w którym można zostawić samochód i pojechać dalej transportem publicznym. Będzie się mieścił po drugiej stronie torów kolejowych, od strony ulicy Towarowej.
Na czas remontu skarżyski węzeł kolejowy nie zawiesił działalności, w pobliżu remontowanego budynku zbudowano tymczasową stację.
Koszt inwestycji to prawie 30 mln zł. Znaczna część będzie pokryta z unijnej dotacji w ramach programu „Polska Wschodnia”. Zgodnie z zapowiedziami prace mają potrwać do końca tego roku.