Ministerstwo Zdrowia uruchamia teleporady on-line dla osób, które podejrzewają u siebie zakażenie koronawirusem, albo są na kwarantannie i ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył. Z bezpłatnego połączenia z lekarzem można skorzystać o dowolnej porze, także wtedy gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są zamknięte,
– Aby skorzystać, z takiej teleporady należy należy wejść na stronę pacjent.gov.pl/teleporada, wypełnić wypełnić informacje osobiste takie jak: imię, nazwisko, wiek, nr PESEL oraz zaczekać na kontakt z pracownikiem medycznym. Kiedy będzie zbliżał się termin spotkania otrzymamy sms z informacją i e-mail z linkiem, który należy kliknąć, żeby połączyć się z lekarzem, bądź pielęgniarką. Teleporada może odbywać się również przez telefon, jeśli nie mamy przy sobie komputera z internetem – mówi Anna Leder z łódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
Od momentu wysłania formularza do udzielenia teleporady średnio mija 10 minut, ale czas oczekiwania może się wydłużyć, kiedy przybywa pacjentów. Jeśli nie odpowiemy na połączenie w odpowiednim czasie, wracamy na koniec kolejki. W ramach porady poza zaleceniami lekarskimi możemy otrzymać e-receptę lub e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Poza teleporadami, w serwisie pacjent.gov.pl znajdziemy krótki wywiad elektroniczny, w którym po wpisaniu objawów, system zada nam pytania diagnostyczne i oceni prawdopodobieństwo wystąpienia zakażenia koronawirusem czy innych chorób; a także chatbot’a – wirtualnego asystenta odpowiadającego na pytania związane z Sars-Cov-2 i aktualnymi zasadami obowiązującymi w przestrzeni publicznej.Wszelkie pytania dotyczące platformy teleporad można zgłaszać na adres e-mail: telepacjent@csioz.gov.pl.