Ministerstwo Zdrowia uruchomiło nową usługę, która ma pomóc pacjentom w szybkim i łatwym kontakcie z pracownikiem medycznym bez wychodzenia z domu. Od dziś mogą oni skorzystać z teleporady wideo lub telefonicznej.
Jak mówi Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, nowa platforma ma pomóc w uzyskaniu pomocy specjalisty, kiedy ze względu na pandemię dostęp do nich jest utrudniony.
– Ma przede wszystkim służyć pacjentom, którzy przebywają na kwarantannie, bądź mają objawy, które mogłyby sugerować zakażenie koronawirusem lub pacjent jest zaniepokojony, że mógł mieć kontakt z osobą zakażoną. Jest też skierowana do tych pacjentów, którzy nie mogą skorzystać z pomocy swojej przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, bo w tym momencie jest zamknięta – wyjaśnia rzecznik NFZ.
Aby skorzystać z teleporady trzeba wejść na stronę internetową pacjent.gov.pl/teleporada. Tam znajduje się formularz, który trzeba wypełnić podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon. Po jego zatwierdzeniu musimy poczekać na kontakt z pracownikiem medycznym. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu to możemy skorzystać z telefonu.
Jak tłumaczy Beata Szczepanek, gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z informacją o tym, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką.
– Będziemy mogli z lekarzem lub z pielęgniarką porozmawiać o swoich problemach i uzyskać poradę. Jeżeli specjalista uzna, że jest potrzebna bezpośrednia wizyta, otrzymamy informację, gdzie powinniśmy się zgłosić – dodaje.
Podczas konsultacji, o ile zajdzie taka potrzeba, pacjent otrzyma e-receptę i e-zwolnienie.
Co ważne, dzięki teleporadzie pacjent ma dostęp do porady medycznej niezależnie od miejsca, w którym jest, a także bez względu na porę dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta.
Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Niestety, jeśli nie skorzystamy z wysłanego linka w czasie, gdy będzie na nas czekał lekarz lub pielęgniarka, wracamy na koniec kolejki.
Poza teleporadą w serwisie pacjent.gov.pl dostępne są również chatboty, które odpowiadają na pytania dotyczące koronawirusa oraz wirtualne narzędzie oceniające prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem.