Pacjenci, którzy chcą skorzystać z pomocy lekarza w przychodni, muszą najpierw zadzwonić. Od początku pandemii niemal wszystkie ośrodki zdrowia wprowadziły teleporadę.
Najpierw telefon, a potem jeżeli będzie taka potrzeba, spotkanie ze specjalistą. Tak usłyszeliśmy dzwoniąc do kilku placówek.
– W pierwszej kolejności pacjent kontaktuje się drogą telefoniczną z rejestracją, która umawia go na określoną godzinę do danego lekarza - mówi Michał Bator z Centrum Medycznego Zdrowie w Kielcach.
– Następnie lekarz do pacjenta oddzwania, przeprowadza pełen wywiad i dopiero potem decyduje, czy jest konieczność, żeby pacjent stawił się osobiście w przychodni. Jeśli takie zalecenie jest, pacjent też jest umówiony na określoną godzinę. Zgodnie z potrzebą wykonywane są badania, jak na przykład EKG, bądź badania laboratoryjne. Oczywiście wszystkie środki bezpieczeństwa są zachowane - wyjaśnia.
Lekarz internista i medycyny pracy Katarzyna Nowak, dyrektor Centrum Medycznego Omega w Kielcach mówi, że ośrodki postępują zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Zdrowia i sanepidu, które w dobie pandemii koronawirusa nakazują przychodniom niezwykłą ostrożność oraz dbanie o zdrowie pacjentów, jak i personelu.
– Dlatego wszystkie kontakty z pacjentem najpierw są telefoniczne. Jeżeli jest to porada lekarska, to najpierw lekarz zbiera dokładny wywiad przez telefon. Jest on wielokrotnie dłuższy wywiad, niż ten, który by się odbył podczas wizyty bezpośredniej - zaznacza.
Teleporady nie dotyczą pacjentów, którzy korzystają z usług przychodni w ramach medycyny pracy, jednak jak mówi dyrektor Katarzyna Nowak, ich wizyta jest ograniczona w czasie, do maksymalnie kwadransa.
Katarzyna Nowak zauważa, że w maju wznowione zostaną obowiązkowe szczepienia ochronne u dzieci. Szczepienie będzie poprzedzone telefonicznym, szczegółowym wywiadem epidemiologicznym, aby mały pacjent z opiekunem jak najkrócej przebywał w przychodni.
Regularnie wzrasta liczba teleporad udzielanych pacjentom dorosłym w poradniach specjalistycznych Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach.
Jak mówi Anna Mazur-Kałuża, rzecznik lecznicy – od 17 marca, z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne w poradniach ograniczono znacznie bezpośrednie kontakty z pacjentami. I o ile w pierwszym tygodniu od wprowadzenia tych zmian udzielono 70 porad, tak od 6 do 17 kwietnia telefonicznych konsultacji było już ponad 440.
Specjalista w rozmowie może zdecydować o ewentualnej konieczności odbycia wizyty w poradni. W ten sposób przyjmowane są jedynie osoby do zdjęcia szwów, zmiany opatrunku, z urazami oka, do kontroli po operacjach zaćmy, czy też pacjenci w trakcie leczenia biologicznego w chorobach skóry.