PKP SA podpisały umowy na modernizację i budowę 12 dworców i stacji zlokalizowanych przy linii kolejowej biegnącej przez dolinę Popradu w województwie małopolskim. Inwestycja o wartości prawie 60 mln zł brutto uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych.
Jak poinformowała spółka kolejowa w czwartkowym komunikacie, głównym celem przedsięwzięcia jest podniesienie standardów obsługi i komfortu, zwiększenie dostępności dworców dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, poziomu bezpieczeństwa, a także estetyki i funkcjonalności budynków.
Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i Buduj”. Jej łączny koszt to prawie 60 mln zł brutto. Wcześniej PKP SA podpisały umowę z województwem małopolskim, na mocy której przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości blisko 27,6 mln zł. Pozostałe środki stanowią wkład własny spółki.
Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie, rządowy Program Inwestycji Dworcowych zmienia oblicze budynków dworcowych w całej Polsce. „Dworce w dolinie Popradu to perełki, warto dbać o te – nieraz zabytkowe – budowle. Jestem przekonany, że dzięki tej inwestycji uzyskają one nowy blask” – wskazał.
Według prezesa PKP SA Krzysztofa Mamińskiego, dworce w dolinie Popradu to kolejne inwestycje w województwie małopolskim, które uruchamia spółka w ramach Programu Inwestycji Dworcowych.
Do tej pory – przypomniał – w wyniku tego programu zakończono w tym regionie modernizację dworca w Miechowie, a na ukończeniu jest budowa nowego dworca w Oświęcimiu.
Marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski zapewnił, że rozwój infrastruktury kolejowej w Małopolsce jest jednym z priorytetów władz województwa.
„Chcemy, aby mieszkańcy każdego zakątka naszego regionu mogli sprawnie, bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do celu podróży, niezależnie od tego czy jest to dojazd do pracy, szkoły czy domu. Inwestycje infrastrukturalne, które realizujemy i które będziemy kontynuować to nie tylko udogodnienia dla mieszkańców i turystów, ale także realne ułatwienie dla przedsiębiorców zainteresowanych rozwijaniem biznesu w Małopolsce” – podkreślił.
Inwestycja obejmie 12 obiektów zlokalizowanych przy linii kolejowej biegnącej przez dolinę Popradu. W ramach niej przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostaną dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Starym Sączu. Objęte ochroną konserwatorską są wszystkie, oprócz ostatniego.
„Ich przebudowa będzie kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację elementów historycznych z przystosowaniem dworców do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Budynki zostaną również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami” – zapowiedział przewoźnik.
Z kolei w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku powstaną zupełnie nowe budynki o powierzchni użytkowej do 100 m kw. Ich wygląd zostanie dostosowany do otoczenia, a wnętrza będą odpowiadały nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych.
W otoczeniu dworców powstanie nowa mała architektura, w tym wiaty rowerowe oraz parkingi.
Jak poinformowała spółka, prace projektowe właśnie się rozpoczęły. Po ich zakończenie wykonawca przystąpi do robót budowlanych. Ukończenie wszystkich zadań przewidziane jest w połowie 2022 r.
Według przedstawicieli PKP inwestycja w dolinie Popradu jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii spółki kolejowej. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych do 2023 roku na terenie całego kraju zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych 189 dworców kolejowych. Wartość całego programu szacowana jest na około 1,66 mld zł netto. Większość zadań (około 75 proc.) zostanie sfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnych Programów Operacyjnych. Środki na pozostałe inwestycje będą pochodziły z budżetu państwa oraz funduszy PKP SA.