Tytuły Arcymistrza, Mistrza i Eksperta Ortografii czekały na uczniów, którzy najlepiej poradzili sobie z testem ortograficznym. W zabawie z językiem polskim, która odbyła się w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Kielcach udział nim wzięło prawie 30 dzieci z klas trzecich kieleckich szkół podstawowych.
„Już klucze żurawi szybują w przestworzach, jeleniom już rosną potężne poroża, już żaby rechoczą, już jeż chrząka w lesie, a szara gżegżółka w leszczynach już drze się” – tak rozpoczynał się tekst autorstwa Małgorzaty Strzałkowskiej, z którym musiały się zmierzyć uczniowie. Nie było to jednak tradycyjne dyktando, a test, w którym dzieci musiały wstawić brakujące litery.
Anna Wójcik z Mediateki Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Kielcach wyjaśniła, że droga do finału, była poprzedzona eliminacjami.
– Na dyktandzie pod tytułem „Pejzaż z gżegżółką” zgromadziliśmy uczniów klas trzecich, którzy zostali wyłonieni w szkolnych eliminacjach, czyli najlepsi mistrzowie ortografii – podkreśliła.
O wysokim poziomie uczestników świadczą opinie uczniów po zakończonym konkursie. Alicja i Julia ze Szkoły Podstawowej numer 2 w Kielcach powiedziały, że tekst nie sprawił im trudności.
– Było łatwe – powiedziała Julia, a Ala dodała: – Żaden wyraz nie sprawił mi problemów. Trudnym wyrazem była gżegżółka, ale najwięcej kłopotów miałam ze słowem „wciąż” – podkreśliła Alicja.
Bez wątpienia w zmaganiach z językiem polskim udział wzięła uzdolniona młodzież, co potwierdziła nauczycielka z „Dwójki”, Małgorzata Czyż.
– To są dzieci szczególnie uzdolnione, jeśli chodzi o ortografię. Piszemy dyktanda, spotykamy się po zajęciach, czasami dodatkowe ćwiczenia dostają do domu – wyjaśniła.
Środa była ostatnim dniem XXVIII Tygodnia Kultury Języka. W związku z działaniami profilaktycznymi związanymi z koronawirusem, Lidia Pasich, koordynator tego święta, poinformowała że od czwartku wszelkie zaplanowane wydarzenia związane z tygodniem zostają zawieszone i odbędą się w późniejszym terminie.