Trwają konsultacje społeczne dla samorządów, które dotyczą tzw. szprych kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Senator Jarosław Rusiecki zachęca samorządy do zgłaszania swoich uwag.
Parlamentarzysta przypomina, że miejscowości m.in. powiatu ostrowieckiego znalazły się na trasie szóstej szprychy, ważnej pod kątem transportu pasażerskiego. Trasa prowadzi ze Stalowej Woli, przez Sandomierz i Ostrowiec. Od Kunowa do Radomia pojechalibyśmy zupełnie nowym traktem.
– Na projektowanych trasach pociągi będą mogły rozwijać prędkości od 160 do 250 km/h. To nowy skok technologiczny dla polskich kolei. To także skok dla możliwości gospodarczych – twierdzi senator.
W ramach tworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego planuje się modernizację tras kolejowych, ale także budowę zupełnie nowych. W związku z tym inwestor chce poznać ewentualne uwagi samorządów, na terenie których pojawią się szprychy.
– Bardzo ważną rzeczą jest to, aby w tych konsultacjach udział wzięły samorządy. Później podejmowane decyzje będą od nich uzależnione. To sprawa niezwykłej wagi – informuje senator.
Konsultacje potrwają do 10 marca. Na oficjalnej stronie CPK każdy może wnieść swoje uwagi.
PROGRAM CPK W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
W ramach Programu CPK w województwie świętokrzyskim planowana jest budowa 73 km nowych linii. Według założeń ponad 80 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie w czasie poniżej 30 min. dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu.
W województwie świętokrzyskim powstaną, po pierwsze, linia nr 89 (Końskie – Kielce) i linia nr 73 (Busko Zdrój – Tarnów). To fragmenty tzw. szprychy nr 7 w ramach Programu CPK. Wybudowana zostanie także linia nr 84 (Radom – Kunów), będąca elementem szprychy nr 6. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tych odcinkach to co najmniej 160 km/godz.
– Zakładamy, że realizacja połączenia Kielce – Końskie pozwoli na uzyskanie czasu przejazdu z Kielc do Warszawy wynoszącego 1 godz. 20 min. oraz włączenie powiatu koneckiego w sieć dalekobieżnych połączeń pasażerskich – mówi Michał Jasiak, koordynator ds. projektów kolejowych CPK.
Dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 15 min. Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada również, że możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Kielc do CPK – 1 godz. 5 min., a do Rzeszowa – 1 godz. 35 min. (obecnie najkrótszy czas to 4 godz. 30 min.).
PROGRAM CPK W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM – REGIONALNE KONSULTACJE STRATEGICZNE