24 mln zł będą kosztowały remonty infrastruktury tramwajowej zaplanowane w tym roku w Poznaniu. Pierwsze prace rozpoczną się w połowie marca. W ciągu ostatnich pięciu lat na odnowienie torowisk i trakcji władze Poznania przeznaczyły 114 mln zł.
Poznański magistrat poinformował, że 16 marca rozpocznie się wymiana torowiska na ul. Dowbora-Muśnickiego. To fragment tzw. Trasy Kórnickiej. „W ostatnich tygodniach, z uwagi na stan torowiska, obowiązywało tam ograniczenie prędkości do 15 km/h na łukach. Ten fragment trasy tramwajowej w kierunku Rataj ma już 12 lat” – zaznaczono w komunikacie.
Dodano, że po rozpoczęciu planowanej na ten rok modernizacji ronda Rataje, właśnie na Trasie Kórnickiej będzie odbywał się wzmożony ruch tramwajowy. Wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu Marek Grzybowski podkreślił, że przewoźnik chce przeprowadzić prace na ul. Dowbora-Muśnickiego przed rozpoczęciem remontu ronda. „Czas, gdy trasa będzie zamknięta, wykorzystamy na wymianę napędów i części rozjazdu węzła u zbiegu ulic Kórnickiej i Jana Pawła II” – dodał.
„Przy Dworcu Rataje od końca marca do czerwca zostanie przeprowadzony remont nawierzchni placu manewrowego, przejazdów, placu postojowego oraz kompleksowe odnowienie peronów dla pasażerów z dostosowaniem ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami” – podano.
W maju zostaną przeprowadzone prace polegające na wymianie słupów trakcyjnych i wymiany liny oraz drutu jezdnego trasy tramwajowej na ul. Przybyszewskiego.
Z kolei od końca czerwca do końca sierpnia potrwają prace przy wymianie nawierzchni torowej i drogowej na fragmencie ul. Roosevelta, na ul. Pułaskiego i Przełajowej.
Jesienią planowana jest wymiana nawierzchni torowej i drogowej na ul. Dąbrowskiego pomiędzy ul. Prusa i ul. Kraszewskiego oraz na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza.
Zastępca prezydenta Poznania Mariusz Wiśniewski przyznał, że z racji szybko rosnących kosztów budowlanych władze miasta zrezygnowały z planowanego przebudowania dłuższego odcinka ul. Dąbrowskiego i zabezpieczyły większe środki na już realizowane inwestycje m.in. przebudowę trasy tramwajowej na ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956r.
Na projekt remontu ul. Dąbrowskiego Poznań otrzymał ok. 27 mln zł unijnego dofinansowania. Wiśniewski zapewnił, że miasto nie straci dotacji. „Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyraziło zgodę na przekazanie jej na rzecz MPK Poznań poprzez zwiększenie wartości dofinansowania zakupu nowoczesnego taboru tramwajowego” – wyjaśnił zastępca prezydenta.
Urzędnicy podkreślili, że wszystkie zaplanowane remonty zostały skoordynowane z dużymi inwestycjami transportowymi, takimi jak budowa trasy tramwajowej na Naramowice czy modernizacja ronda Rataje. Jako przykład wiceprezes MPK podał planowane prace m.in. na ul. Roosevelta i Pułaskiego. „Remontujemy ten odcinek teraz, żeby po uruchomieniu tramwaju na Naramowice nie zamykać fragmentu torowiska, po którym będzie on jeździł” – zaznaczył Grzybowski.
Według danych podanych przez poznański magistrat w ciągu ostatnich pięciu lat za 114 mln zł zmodernizowano prawie 18 km torowisk, wymieniono ponad 36 km sieci trakcyjnej i 32 zwrotnice, zmodernizowano 20 przystanków i 7 podstacji zasilających trakcję. Wiceprezes MPK Poznań Marek Grzybowski podkreślił, że dotychczasowe remonty przyniosły pozytywne efekty. „W 2015 r. zanotowaliśmy 40 wykolejeń tramwajów z powodu złego stanu torowisk, w ub. roku takich wydarzeń było tylko 8″ – zaznaczył.