Lekarze rodzinni mają przez dwie godziny w tygodniu doradzać pacjentom przez telefon. Dyżury telefoniczne w każdej przychodni obowiązują od początku roku. Mogą z nich korzystać m.in. pacjenci Przychodni Gdańska.
– Telemedycyna ma pomóc rozładować kolejki do lekarzy – mówi Barbara Nawrocka, rzeczniczka Narodowego Funduszu Zdrowia w Bydgoszczy.
– W każdej poradni, w miejscu widocznym dla pacjenta powinna być wywieszona informacja, w jakie dni, i w jakich godzinach będą te porady udzielane i oczywiście powinien być podany numer telefonu. Idea tych porad telefonicznych ma przede wszystkim na celu ograniczenie zbędnych wizyt w przychodni. Te porady telefoniczne będą się bardziej sprawdzały w odniesieniu do pacjentów, których lekarz znany. Mam na myśli przede wszystkim pacjentów z przewlekłą chorobą. Przez telefon można skonsultować na przykład dawkowanie leków. Lekarz może omówić z z pacjentem wyniki najnowszych badań. Porada telefoniczna nie zastąpi jednak wizyty w gabinecie w sytuacji, kiedy ona jest konieczna, np. teraz, gdy mamy okres zwiększonej zachorowalności na grypę i konieczne jest osłuchanie pacjenta, obejrzenie go – dodaje.