Szklane, ozdobne, przestrzenno-rzeźbiarskie formy pochodzące ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach zostaną pokazane na najnowszej wystawie w Muzeum Dialogu Kultur na kieleckim Rynku. Jej wernisaż odbędzie się we wtorek, 11 lutego.
Ekspozycja będzie się skupiała wokół prac Henryka Albina Tomaszewskiego, wybitnego twórcy szkła artystycznego, który w znacznym stopniu przyczynił się do wytyczenia nowych dróg w tej dziedzinie.
Jak wyjaśnia Anna Pietrzak, kurator wystawy – z jego pracami zostały zestawione obiekty autorstwa Tasiosa Kiriazopoulosa i Jerzego Olszewskiego.
– Reprezentują oni różne pokolenia, ale łączyło ich podobne podejście do trudnej materii, jaką jest szkło, czyli praca ze szkłem kształtowanym odręcznie, na gorąco i związana z tym doskonała znajomość techniki warsztatu – mówi.
Nieprzypadkowa jest nazwa wystawy – „Szklany dialog”, która z jednej strony nawiązuje do miejsca ekspozycji, czyli Muzeum Dialogu Kultur, instytucji powołanej do wymiany myśli, ich konfrontacji, a z drugiej – odnosi się do tworzywa, z którego zostały wykonane eksponaty. Jednak, jak wyjaśnia Anna Pietrzak, tych związków jest więcej.
– Stosowane przez nich metody, nawiązujące do starych sposobów kształtowania szkła na gorąco, przy jednoczesnym łamaniu tych reguł, eksperymentowanie z masą szklarską są pewną formą dialogu z tradycją szklarską. Innym aspektem dialogu będzie zestawienie w jednej przestrzeni prac Tomaszewskiego i Kiriazopoulosa, czy też komunikacja na linii mistrz - uczeń, podczas prezentacji szkieł Tomaszewskiego i Olszewskiego.
Wernisaż wystawy „Szklany dialog” odbędzie się we wtorek, 11 lutego. Prace będzie można oglądać do 11 marca.
Henryk Albin Tomaszewski (ur. 1906, zm. w 1993). Wybitny twórca szkła artystycznego. W latach 1926 1930 studiował w Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych w Warszawie, a następnie, od 1930 do 1936 roku, w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Do czasu wojny zajmował się rysunkiem, malarstwem i rzeźbą. Po II wojnie związał się na kilka lat, jako projektant szkła użytkowego, z Hutą Józefina (Huta Szkła Kryształowego Julia) w Szklarskiej Porębie. Na początku lat 50. wykładał w Pracowni Projektowania Szkła wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (ASP), a następnie skoncentrował się na niezależnej pracy artystycznej, tworząc cykle szklanych form, inspirowanych miedzy innymi naturą lub muzyką.
Tasios Kiriazopoulos, ur. 1937. Do Polski dotarł wraz z falą emigracji po wojnie domowej w Grecji. Był jednym z absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (ASP), którą ukończył w 1964 roku. Całe swoje życie zawodowe do wyjazdu z Polski w połowie lat 80. poświęcił szkłu, najpierw krótko pełniąc funkcje asystenta na uczelni, a potem jako niezależny artysta. Początkowo tworzył cykle wyrobów o charakterze użytkowym, by później porzucić je na rzecz form o charakterze rzeźbiarskim.
Jerzy Krystyn Olszewski, ur. 1956. Szkołę średnią skończył w Singapurze, gdzie jednocześnie uczył się sztuki grafiki japońskiej sumie. Studiował na Wydziale Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Do grudnia 1981 roku pracował w macierzystej uczelni w Zakładzie Hydrologii. Swoje pasje artystyczne zaczął realizować w czasie stanu wojennego, tworząc obiekty łączące drewno i japoński papier ryżowy. Twórcze ambicje rozwinął pod wpływem spotkania z Henrykiem Albinem Tomaszewskim. Oprócz szkła artystycznego wykonywał szkło użytkowe. Zajmował się projektowaniem lamp.