Jeszcze kilkanaście lat temu w opatowskim Liceum Ogólnokształcącym im. Bartosza Głowackiego uczniowie na lekcjach informatyki uczyli się obsługi przeglądarek internetowych i podstaw programowania.
Obecnie lekcje tego przedmiotu wyglądają już niemal jak zajęcia na uczelni wyższej, wkracza robotyka. Aby nauczanie na wyższym poziomie było możliwe, nauczyciele informatyki zdobywają fundusze na doszkalanie oraz zakup nowego sprzętu.
Jak mówi informatyk Łukasz Kasprowicz, informatyka to dziedzina, która z roku na rok się zmienia. Dzięki jednemu z projektów Centrum Mistrzostwa Informatycznego wraz kolegą uczestniczy w szkoleniach prowadzonych na Akademii Górniczo-Hutniczej.
– Dużą korzyścią dla nas jest to, że szkolą nas najlepsi specjaliści z programowania. My na przykład mamy zajęcia z doktorem, który na świecie zdobył drugie miejsce w programowaniu. W ten sposób podnosimy swoje kompetencje i przekazujemy je młodzieży – mówi Łukasz Kasprowicz.
Fizyk i informatyk Mirosław Pargieła, dodaje, że inny grant pozwoli na zakup mBot-ów, których szkoła prawdopodobnie by nie kupiła z własnych pieniędzy. Już wkrótce ze sprzętu będą korzystać uczniowie „Bartosza”.
– To roboty, które uczniowie sami mogą składać i programować w Skratchu, Pythonie czy C++ – informuje Mirosław Pargieła. Jak dodaje, roboty przydadzą się na zajęciach dodatkowych z robotyki, których nie ma w podstawie nauczania, ale uczniowie chętnie korzystają z dodatkowych zajęć.
Dyrektor szkoły Małgorzata Szczepańska zauważa zaangażowanie nauczycieli-informatyków i widzi efekty. Jak mówi, szkoła przykłada dużą uwagę do klas politechnicznych, czego efektem jest wybór szkół wyższych przez absolwentów. Trafiają do najlepszych uczelni technicznych w kraju – takich jak Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska, AGH, czy Politechnika Warszawska. Niektórzy nawet piszą doktoraty.
Małgorzata Szczepańska dodaje, że młodzież chętnie przychodzi na dodatkowe zajęcia z zakresu np. informatyki.
– Nie ma problemu z frekwencją. W sobotę rano jak trzeba się zameldować i spędzić nie raz 5-6 godzin to młodzież jest – dodaje dyrektor Małgorzata Szczepańska.
W ostatnich dniach nauczyciele wzięli udział w Międzynarodowych Targach w Londynie Bett 2020, gdzie obejrzeli sprzęt w najnowszych technologiach. Jak mówią, to cenne doświadczenie, które pozwoliło zobaczyć np. skomplikowane w konstrukcji roboty, same układające kostkę Rubika.
Realizowane projekty dofinansowane zostały przez: Ministerstwo Cyfryzacji, NASK i Ministerstwo Edukacji Narodowej.