PKP Intercity odebrały 90 zmodernizowanych wagonów. Modernizację wykonała fabryka H. Cegielski z Poznania.
W najbliższym czasie będą one dołączone do składów kursujących, między innymi na trasach ze Szczecina do Lublina, Olsztyna czy Gdańska, a także z Lublina do Wrocławia i Krakowa.
Jak mówi prezes zarządu firmy Hubert Stępniewicz, pasażerowie będą podróżować w komfortowych warunkach.
– Jest dostęp do wszelkiego rodzaju układów zasilających, każde urządzenie osobiste można będzie podłączyć do zasilania. Pasażer będzie podróżował w wagonie, w którym będzie mógł spokojnie rozmawiać przez telefon, dlatego że wagon jest wyposażony w urządzenia GSM, również będzie mógł korzystać z sieci – mówi Stępniewicz.
Modernizacja wagonów, to jeden z elementów programu taborowego przewoźnika. Wcześniej spółka wyremontowała 60 podobnych wagonów.
Jak mówi prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk, zakupiono także nowe lokomotywy.
– Zakupiliśmy już nowe lokomotywy, również z prędkością 160 km/h, będziemy mogli przygotować ofertę już uwzględniając, między innymi wyższą prędkość, ale też i jakość przede wszystkim. Pojawimy się z nowymi wagonami w tych miejscach, w których jeszcze przez długi, długi okres brakowało tak nowoczesnych wagonów, np. między Szczecinem a Gdańskiem – mówi Chraniuk.
We wtorek rząd przyjął projekt zmian w ustawie o transporcie kolejowym. Otwierają one polską sieć kolejową dla zagranicznych przewoźników. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że tylko modernizacja naszych przewoźników pozwoli im konkurować z innymi firmami.
Modernizacja 90 wagonów była dofinansowana z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Kwota wsparcia przekroczyła 650 milionów złotych.
Wygoda i liczne udogodnienia
Unowocześnione wagony to pojazdy przedziałowe klasy 2., wyposażone w wygodne fotele, z klimatyzacją, gniazdkami, elektronicznym systemem informacji pasażerskiej oraz z toaletami z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków.
Docelowo zmodernizowane wagony będą obsługiwać połączenia na trasach:
Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok,
Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok,
Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście,
Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.,
Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.
Obecnie włączane są do pociągów:
IC Bolko relacji Szczecin – Lublin – Szczecin,
IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk,
IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin,
IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn,
IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wlkp. – Warszawa,
IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław,
IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław,
IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin,
IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław,
IC Korfanty relacji Wrocław – Katowice – Wrocław,
IC Pomorzanin relacji Gdynia – Wrocław – Gdynia,
IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa.
Od 27 stycznia 2020 roku zmodernizowane wagony będą włączane także do składu IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa.