Wiosną rowerzyści pojadą kolejnymi ścieżkami edukacyjno-przyrodniczymi. Na ukończeniu są trasy prowadzące przez Świętokrzyski Park Narodowy z Nowej Słupi do Świętej Katarzyny, a także ścieżka rowerowa z Bodzentyna do Krajna. W planach jest też utworzenie kolejnych dróg, w tym blisko 50-kilometrowej ścieżki wokół Gór Świętokrzyskich.
– Zgodnie z harmonogramem prac, ścieżka z Bodzentyna do Krajna ma powstać do końca września, jednak są duże szanse, że zostanie ona oddana do użytku jeszcze przed wakacjami - przyznaje Dariusz Skiba, burmistrz miasta i gminy Bodzentyn.
Dodaje, że trasa przebiega przez Świętą Katarzynę i jest bardzo malownicza, bo wiedzie przez cenny przyrodniczo teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego. To 3,5-kilometrowy odcinek asfaltowej ścieżki. W połowie trasy będzie miejsce postojowe z miejscem odpoczynku dla turystów.
Niemal gotowa jest trasa wiodąca przez Świętokrzyski Park Narodowy. Powstało 16 km drogi prowadzącej z dala od ruchu samochodowego wzdłuż dawnej, historycznej Zagnańskiej Kolejki Wąskotorowej. Łączy ona Świętą Katarzynę z Nową Słupią.
Ścieżka ma być udostępniona wiosną. Również szlakiem wąskotorówki prowadzić ma trasa z Wiślicy przez Kazimierzę Wielką, aż do granic z województwem małopolskim, a dalej do Krakowa.
– W ten projekt, który już jest realizowany, włączone są gminy Opatowiec, Czarnocin i Kazimierza Wielka – mówi Mariusz Gosek, członek zarządu województwa świętokrzyskiego. Dodaje, że odcinek na terenie województwa świętokrzyskiego liczy około 38 km i ze względów bezpieczeństwa ma powstać w pewnej odległości od głównej drogi. Na trasie powstaną miejsca obsługi rowerzystów.
Mariusz Gosek podkreśla także, że ma to być ścieżka o łagodnym przebiegu, z której będą mogły korzystać także osoby rehabilitujące się w kurortach.
Samorządowcy z terenu Gór Świętokrzyskich planują także 50-kiloemtrową ścieżkę rowerową wokół gór. Ścieżka byłaby połączona także z aglomeracją Kielc oraz z trasą Green Velo, z Krzemionkami Opatowskimi. Na razie pomysł się krystalizuje, według wstępnych koncepcji miałby być finansowany z wykorzystaniem środków unijnych. Wstępny kosztorys takiej inwestycji to około 50 mln zł.