Koniec 2021 roku to termin, w którym w Łodzi ma zostać oddana do użytku największa inwestycja kolejowa w Polsce w ostatnich latach. Mowa o tunelu średnicowym, który skomunikuje ze sobą trzy łódzkie dworce – Fabryczny, Kaliski i Żabieniec, a dzięki przystankom w centrum miasta stanie się tak zwanym łódzkim metrem. Tunel pozwoli na znacznie szybsze podróżowanie na trasie Poznań – Kraków i Szczecin – Lublin.
Obecnie przy ulicy Odolanowskiej trwają prace związane z przygotowaniem specjalnej, tak zwanej komory startowej, w której stanie jedna z tarcz odpowiedzialnych za drążeniu podziemnego tunelu kolejowego – konkretnie chodzi o większą maszynę, która będzie realizowała wykop w kierunku Dworca Fabrycznego – mówi rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. – Prace polegają na wybieraniu gruntu, umieszczeniu specjalnych ścianek i zbrojeń tak, aby później można było prowadzić specjalne roboty związane z przygotowaniem komory. Mieszkańcy mogą obserwować większy ruch w miejscu, gdzie powstaje komora. Wcześniej został tam przygotowany teren, obecnie są ciężarówki i maszyny, które ten teren drążą. Przygotowuje się specjalne otwory, w które jest wprowadzana mieszanka – informuje rzecznik.
Jednocześnie z pracami przygotowującymi komorę startową przy ulicy Odolanowskiej, do Łodzi sukcesywnie przyjeżdżają części mniejszej tarczy – druga, mniejsza maszyna stanie w wykopie w okolicy Alei Włókniarzy i ulicy Długosza. – Ta maszyna musiała najpierw zostać złożona przez wykonawcę i zaprezentowana inwestorowi, później zgodnie z formą transportu takich maszyn, została rozebrana na poszczególne części. Mniejsze części, te które mogą być transportowane w sposób klasyczny, dojeżdżają do Łodzi. Natomiast ta największa część powinna dotrzeć do Polski i do Łodzi na przełomie stycznia i lutego. Na pewno o tym też Polskie Linie Kolejowe będą informować – zapowiada rzecznik.
Mirosław Siemieniec zapewnił dzisiaj (10.01), że właściwy początek drążenia podziemnych tuneli kolejowych zaplanowano w połowie tego roku. – Najpierw muszą dojechać wszystkie części. Później będzie przygotowana maszyna. Natomiast w czerwcu zakładamy rozpoczęcie prac i to będzie ten moment, kiedy już wszystkie elementy będą przygotowane. Prace związane są zarówno z pracami ziemnymi, jak i montażem poszczególnych części. Jest tu harmonogram przygotowany przez wykonawcę i on uwzględnia również transport kolejnej maszyny, której odbiór przewidziano na marzec tego roku – zapewnia rzecznik PKP PLK.
Największy, dwutorowy tunel średnicowy prowadził będzie od Łodzi Fabrycznej w okolice alei Włókniarzy. Tam rozgałęzi się na cztery jednotorowe – dwa do stacji Kaliska i dwa do Żabieńca. Łącznie będzie miał 7,5 km długości.