Pierwszy pociąg z Chin wjechał do Polski szerokim torem Linii Hutniczej Szerokotorowej bez przeładunku na granicy. Skład z 45 kontenerami dotarł wczoraj (05.01) do stacji Hrubieszów LHS na granicy polsko-ukraińskiej.
Z Xi’an w środkowych Chinach wyruszył 24 grudnia 2019 roku. Ładunki po przejechaniu blisko 9,5 tysięcy kilometrów dotarły do stacji końcowej – „Euroterminalu Sławków” na Śląsku. Kontenery zostaną przeładowane na wagony kolejowe lub samochody i dostarczone do odbiorców docelowych. Przejazd tą trasą kolejową zajął tylko 12 dni. – Pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem z partnerami z Chin, Kazachstanu, Rosji i Ukrainy.
O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały między innymi brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 metrów i potencjał logistyczny „Euroterminala Sławków”, który obsługuje siatkę stałych połączeń kolejowych między innymi z Gdańskiem oraz portami we Włoszech czy w Niemczech.