Do użytku został oddany ponad 7-kilometrowy odcinek między Lubieniem a Naprawą. Kierowcy mają do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Na trasie wprowadzono ograniczenie prędkości do 70 kilometrów na godzinę i całkowity zakaz wyprzedzania.
Kierowcy podróżujący z Krakowa nie będą już zjeżdżać w dół na krajową „siódemkę”, ale zostaną skierowani na lewą jezdnię nowo budowanej trasy. Z kolei jadąc od Zakopanego, w Naprawie kierowcy zjeżdżają na drogę powiatową, gdzie po 500 metrach dotrą do częściowo oddanego w piątek odcinka drogi.
Co o nowej drodze sądzą jej użytkownicy? Zdania kierowców są podzielone. Tymczasowe rozwiązanie nie podoba się części z nich, bo jak twierdzą, zakaz wyprzedzania może spowodować spory zator. Dla innych to z kolei znaczne ułatwienie w komunikacji na południe województwa. – Akurat tak trafiłem, że były dwie ciężarówki i zaraz się robi korek. My tydzień temu jechaliśmy, teraz jest zdecydowanie lepiej. Trasa jest ładna i bardzo dobrze się jedzie. Jakby cała Zakopianka taka była, byłby bardzo fajnie – mówią kierowcy.
Prace na trasie Lubień – Naprawa zakończą się w połowie 2020 roku, gdy drogowcy oddadzą do użytku drugą jezdnię. Wtedy też kierowcy pojadą z prędkością 100 kilometrów na godzinę.
Budowa nowej zakopianki jest podzielona na trzy etapy. We wrześniu został oddany odcinek Rabka – Skomielna Biała poprowadzony częściowo na estakadzie, która miejscami ma 50 m wysokości. Kolejny odcinek, Lubień – Naprawa, został właśnie oddany do użytku po jednej jezdni.
Budowa nowej zakopianki od Lubnia do Rabki – Zdroju rozpoczęła się w 2016 roku. Koszty wszystkich prac wyniosą ponad 2 mld 105 mln zł. Zakończenie wszystkich prac na tej drodze zaplanowane jest na 2021 r. Ostatnim etapem będzie oddanie odcinka tunelowego Naprawa – Skomielna Biała, którego koszt wyniesie prawie 1 mld zł.
Kolejny 16-km odcinek nowej zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ma być gotowy we wrześniu 2023 r. Koszt inwestycji to 880 mln 100 tys. zł.