Dwa tunele znajdą się na trasie ekspresowej S74 przez Kielce – to wariant, który został rekomendowany przez drogowców podczas posiedzenia Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, które odbyło się w Warszawie.
Rekomendacja jest ostatnim krokiem przed złożeniem wniosku o decyzję środowiskową. Małgorzata Pawelec, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że rozwiązanie z dwoma tunelami uznano za najbardziej optymalne pod względem społecznym, środowiskowym i finansowym.
– Wariant zakłada, powstanie dwóch zamkniętych wykopów na dwóch odcinkach między ulicą Olszewskiego a wiaduktami kolejowymi oraz między Klonową a Warszawską. Planowane są także dwa nowe węzły – „Hubalczyków” i „Zagnańska” – powiedziała Małgorzata Pawelec.
Zdaniem senatora Krzysztofa Słonia z PiS, który brał udział w spotkaniu, projektanci z kieleckiego oddziału GDDKiA wykonali ogrom pracy, aby opracować wersję, która w najlepszy sposób rozwiązuje problem przebiegu trasy.
– Dzisiejsze spotkanie było niezwykle istotne i owocne. Zaprezentowane zostały poszczególne warianty przepracowane pod wieloma względami. Rozwiązanie z dwoma tunelami godzi potrzeby społeczne i środowiskowe. Nie wpływa na architekturę miasta, na jego przepustowość, a jednocześnie zabezpiecza interesy mieszkańców. Jesteśmy bliżej rozwiązań decyzyjnych, co przybliży nas do tego, aby prace na tym newralgicznym odcinku zostały rozpoczęte – powiedział senator.
W trakcie dzisiejszego posiedzenia analizowano także dwa inne warianty. Pierwszy zakłada przebieg trasy w odkrytym wykopie z murami oporowymi w miejscach skrzyżowań dwupoziomowych.
Kolejny zakłada budowę jednego długiego tunelu między planowanym węzłem Hubalczyków a węzłem Bocianek, który byłby przebudowany.
Pięciokilometrowy fragment trasy ekspresowej we wszystkich wariantach ma zostać poprowadzony w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74. Rozpocznie się na węźle Kielce Zachód i zakończy przy skrzyżowaniu z aleją Solidarności.
Ostatecznie decyzję o zarekomendowaniu wariantu we wniosku o decyzję środowiskową podejmie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad po zapoznaniu się z wszystkimi wnioskami, ustaleniami i protokołem komisji.
Budowa drogi została wpisana do rządowego Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku.