„Kredens”, „kanciak”, „Duży Fiat”. W czwartek mijają 52 lata od kiedy w warszawskiej FSO na Żeraniu wyprodukowano pierwszego Fiata 125p. Samochód został wprowadzony jako następca dla Warszawy 223/224. Konstrukcyjnie był połączeniem włoskich modeli Fiat 125 i starszego 1300/1500.
Z Fiatem 125p wiązały się z nim wielkie nadzieje konstruktorów i polskich kierowców. Samochód miał zrewolucjonizować rodzimą motoryzację. Jak się później okazało popularne „kredensy” jeździły nie tylko w Polsce.
Fiat 125, w porównaniu do wcześniejszych konstrukcji FSO, był samochodem udanym. W 1972 roku auto wygrało w swojej kategorii Rajd Monte Carlo. Rok później samochód, za kierownicą którego usiedli najlepsi polscy kierowcy, pobił rekordy jazdy długodystansowej – fiat przez dwa tygodnie jeździł niemal bez przerwy z prędkością rzędu 150 kilometrów na godzinę – pokonał 50 tysięcy kilometrów.
Przez 24 lata produkcji z taśmy zjechało blisko 1,5 miliona egzemplarzy Fiata 125p.