Nieszablonowe podejście do szkolnych zajęć promuje Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Celem jest skuteczne przekazywanie wiedzy, bez nudnych wykładów. W Kieleckim Parku Technologicznym podsumowano projekt „Kultura Uczenia się”.
Jacek Wołowiec, dyrektor centrum podkreśla, że współczesność wymaga, by nauczyciele próbowali prowadzić zajęcia w innych sposób niż tradycyjny wykład.
– Na przykład wykorzystywać technologie IT, choćby aplikacje smartfonowe. Innym pomysłem może być wcielanie się uczniów w różne role podczas zajęć. Lekcja nie może być nudna podkreśla Jacek Wołowiec.
Dodatkowo nauczyciele biorący udział w projekcie zdobywali wiedzę na temat motywowania młodych ludzi oraz ich oceniania.
– Uczeń powinien wiedzieć dlaczego dostał dany stopień, nauczyciel musi potrafić to uzasadnić – tłumaczy Jacek Wołowiec.
Renata Pela nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 2 imienia Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej uważa, że szkolenia były bardzo pomocne, ona sama zaczęła stosować poznane metody.
– Niewątpliwie pomagają nowoczesne technologie, tablica interaktywna jest używana przeze mnie na co dzień. Zupełnie odeszłam od pracy z podręcznikiem. Zachęcam dzieci do kreatywności, pracy twórczej. Staramy się myśleć nieszablonowo – twierdzi Renata Pela.
Krzysztof Słoń, senator Prawa i Sprawiedliwości, który uczestniczył w konferencji, pozytywnie ocenia nowatorskie podejście do edukacji szkolnej.
– Edukacja przede wszystkim powinna służyć rozwojowi młodego człowieka, jego wychowaniu, formowaniu charakteru, postaw patriotycznych, obywatelskich, które będą również użyteczne z punktu widzenia państwa. Żeby tak się stało, nauczyciele muszą dysponować odpowiednimi narzędziami, nie tylko programami, które często zostają w tyle za potrzebami współczesności – uważa senator.
Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli zaprezentowało też założenia rozpoczynającej się drugiej edycji projektu „Kultura Uczelnia się”.