Jest pozwolenie na budowę tunelu w Świnoujściu. Jeszcze w tym miesiącu firma, która ma wybudować tunel wejdzie na plac budowy.
To historyczny moment powtarzali w poniedziałek wszyscy uczestnicy uroczystości, podczas której wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał dokumenty potrzebne do rozpoczęcia inwestycji.
– Można powiedzieć, że od dnia dzisiejszego inwestor może rozpocząć fizycznie pracę i proces budowy tunelu. Wierzę, że w takim zaangażowaniu i w takiej determinacji, jaką mieliśmy na etapie procedowania dokumentów, ten tunel powstanie zgodnie z planem, a być może szybciej. Tego byśmy sobie wspólnie życzyli z mieszkańcami Świnoujścia – mówił Tomasz Hinc.
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk przypomniał, że o budowę tunelu w Świnoujściu zabiegano kilkadziesiąt lat.
– Idea, która 50 lat temu powstała, a która materializowała się przecież tak długo. Trzeba wrócić do roku 2007, kiedy to pierwsza decyzja, jeszcze przez rząd Jarosława Kaczyńskiego została podjęta, później zahamowana, dopiero dzisiaj przynosi efekt w postaci faktycznie rozpoczęcia tej budowy – mówił Marek Gróbarczyk.
Szczególne podziękowania złożono ówczesnemu posłowi Prawa i Sprawiedliwości Joachimowi Brudzińskiemu, który od wielu lat zabiegał o budowę tunelu w Świnoujściu, jak mówi Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Musimy zrealizować to czego Polska nie zrealizowała przez kilkadziesiąt lat, od lat 50. mówiono o tym, że Świnoujście należy skomunikować z lądem, z terytorium Rzeczypospolitej. Dzisiaj pan minister Brudziński jest w Warszawie i z tego miejsca ślę podziękowania i panu Brudzińskiemu, i wszystkim tym, którzy w ten projekt wierzyli, a są razem z nami – mówił Adamczyk.
Najważniejsze decyzje w sprawie budowy tunelu zapadły dwa lata temu, jak wspominał prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
– Przypomnę rok 2017 na promie Karsibór podpisujemy pierwszą, bardzo istotną umowę, umowę na finansowanie budowy tunelu. Pieniądze zawsze były, będą i są najważniejsze – mówił Żmurkiewicz.
Prace projektowe, wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, trwały niewiele ponad rok. Już jest budowana największa w Polsce tarcza do drążenia tunelu pod Świną. Tarcza będzie miała średnicę 12 merów.