Turyści z województwa świętokrzyskiego martwią się o to, czy zaplanowane przez nich wycieczki zagraniczne dojdą do skutku, po wydaniu oświadczenia o niewypłacalności spółki Neckermann. W biurach podróży w regionie rozdzwoniły się telefony.
– Odbieramy ich masę – przyznaje Izabela Kołłb-Sielecka, właścicielka Centrum Last Minute w Kielcach.
– Klienci pytają o kondycję finansową pozostałych organizatorów wycieczek, takich jak Itaka, TUI. Martwią się, że są biura, które mają kapitał zakładowy za granicą i nie mogą sprawdzić tych danych finansowych. Zapewniamy, że wszystko jest pod kontrolą – podkreśla właścicielka biura podróży.
Izabela Kołłb-Sielecka zaznacza, że w jej biurze, podobnie jak w wielu innych w regionie były oferowane wycieczki organizowane przez Neckermanna. Firma zawsze była oceniana wysoko przez klientów i znajdowała się w czołówce wybieranych touroperatorów.
– Nie ukrywamy, że sytuacja zaskoczyła wszystkich w branży. Nikt nie spodziewał się tak spektakularnego upadku Thomasa Cooka (właściciela spółki, który ma sto procent udziałów w polskiej firmie – przyp.red.), co niestety miało wpływ na decyzje zarządu Neckermann Polska. Traf chciał, że zbliżamy się do końca sezonu turystycznego i aktualnie żaden nasz turysta nie przebywa za granicą na wycieczce organizowanej przez Neckermann – informuje.
W momencie złożenia przez biuro oświadczenia o niewypłacalności poza granicami kraju przebywało 3600 polskich turystów.
Wczoraj do Polski wróciła grupa około 500 osób. Wrócili z Turcji i Grecji. Dziś do kraju przyleci kolejna grupa około 200 osób, tym razem z Tunezji i Egiptu. Warto podkreślić, że są to powroty planowe. Jeśli turystom umożliwia się pozostanie w hotelach, nie chcemy na siłę skracać ich pobytu – informuje Marta Milewska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
– Z całą pewnością wśród turystów przebywających na wyjazdach organizowanych przez firmę są mieszkańcy województwa świętokrzyskiego. W tym momencie koncentrujemy się na monitorowaniu powrotu Polaków i zapewnianie im bezpiecznego pobytu na miejscu, dlatego konkretnych liczb nie jesteśmy w stanie podać. Turyści wracają nie tylko do Warszawy, lecz także do Poznania, Gdańska czy Katowic, więc niewątpliwie mamy do czynienia z turystami z całego kraju – zaznacza rzeczniczka.
Anna Krupka, wiceminister sportu i turystyki radzi, by turyści, którzy pozostają za granicą lub ich bliscy w pierwszej kolejności kontaktowali się z urzędem marszałkowskim w Warszawie, który jest odpowiedzialny za organizowanie bezpiecznego powrotu turystów do Polski.
– Po dyspozycji urzędu, ubezpieczyciel powinien zwrócić środki za koszty związane z powrotem, bądź kontynuowaniem imprezy turystycznej. Wszystkie koszty zostaną zwrócone. Jeżeli ktoś natomiast wykupił wycieczkę i nie wyjechał na nią, także może ubiegać się o zwrot kosztów – mówi wiceminister.
W tym celu należy skontaktować się z firmą Allianz Partners, ubezpieczycielem firmy Neckermann Polska.
GDZIE SZUKAĆ POMOCY?
Kontakt: Departament Kultury, Promocji i Turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Brechta 3 03-472 Warszawa, tel. +48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41, adres e-mail: dkpit@mazovia.pl
Wszyscy klienci Neckermann Polska Biuro Podróży sp. z o.o. mogą zgłaszać się do WP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) w celu zaspokojenia swoich roszczeń. Dane kontaktowe:
- Dla osób przebywających poza granicami kraju:
została uruchomiona 24 godzinna infolinia: +48 22 522 29 00 - Dla osób, które miały wylecieć i dokonały pełnej płatności lub przedpłaty za wyjazd: została uruchomiona infolinia do zgłaszania roszczeń działającą w godzinach 8:00-16:00: +48 22 563 11 00 oraz adres mailowy: nm.odwolanie@allianz.com