Im wcześniej dziecko polubi matematykę, tym łatwiej mu będzie później uczyć się coraz bardziej skomplikowanych działań. To podejście przyświeca ekspertom ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Dziś w Zespole Szkół Katolickich Diecezji Kieleckiej rozpoczęli projekt „Mosty edukacji matematycznej”. Jego celem jest pokazanie osobom uczącym w klasach 1-3 szkół podstawowych, jak ciekawie prowadzić zajęcia poświęcone liczbom i liczeniu.
Doktor Monika Czajkowska, adiunkt Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz nauczyciel matematyki w Zespole Szkół Katolickich Diecezji Kieleckiej mówi, że do sukcesu konieczna jest zmiana podejścia do nauczania matematyki.
- Trzeba zrezygnować z nudnych wykładów na lekcjach, dzieci muszą się zaangażować w zabawy i gry matematyczne – twierdzi Monika Czajkowska.
Jako idealną propozycję wymienia bingo.
– Gry matematyczne i logiczne, które rozwijają umiejętności matematyczne dzieci. Bingo może przygotować sam nauczycieli. Ale podobnych gier jest dużo. Można zdecydować się też na sudoku. Są jego wersje odpowiednie dla uczniów klas 1-3 – zapewnia doktor Monika Czajkowska.
Edyta Pastuszko i Anna Pawlik ze Szkoły Podstawowej w Kajetanowie zapewniają, że swoich uczniów starają się wciągać w matematyczne zabawy. Wspólnie liczą na przykład kasztany albo liście. Na udział w szkoleniu zdecydowały się, bowiem chcą poznać inne pomysły na ciekawe przekazywanie wiedzy matematycznej dzieciom.
– Na pewno matematykę trzeba w sposób manipulacyjny wprowadzać, żeby zainteresować dzieci. Dzieci się różnią predyspozycjami. Są takie, które matematykę lubią bardzo, inne z kolei mniej. Chcemy poznać tu ciekawe innowacje, pomysły i metody, które pozwolą nam jeszcze ciekawiej uczyć matematyki - twierdzą nauczycielki.
Konferencja jest inauguracją projektu „Mosty edukacji matematycznej”. W październiku rozpoczną się też warsztaty praktyczne dla nauczycieli. Będą one poświęcone trzem aspektom: umiejętnościom arytmetycznym, geometrii oraz rozwiązywaniu problemów matematycznych.
W sumie w szkoleniu może wziąć udział stu nauczycieli. Są jeszcze wolne miejsca.