800 190 590 – pod tym numerem telefonu w całej Polsce od kilkunastu dni działa całodobowa Telefoniczna Informacja Pacjenta. Zastąpiła ona dotychczasowe infolinie, które zostały wyłączone.
– To bezpłatna usługa, w ramach której można uzyskać informacje zarówno dotyczące zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych pacjentów, jak i ochrony ich praw – przypomina Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
– Konsultanci udzielają informacji na temat wszystkich placówek medycznych w Polsce, podpowiedzą, gdzie jest najkrótszy czas oczekiwania do danego specjalisty, gdzie otwarta jest najbliższa poradnia, albo co zrobić, jeśli chce się skorzystać z leczenia uzdrowiskowego. Podpowiedzą również jak np. wyrobić kartę EKUZ, jak potwierdzić zlecenie medyczne, czy gdzie znaleźć pomoc medyczną w nagłej potrzebie, a także w nocy i w dni wolne od pracy. Z konsultantami można również porozumieć się w języku angielskim. Ponadto infolinia oferuje również video czat i rozmowy w języku migowym – mówi Beata Szczepanek.
Jak dodaje, pod numerem 800 190 590 dyżur pełnią nie tylko konsultanci, ale także przedstawiciele rzecznika praw pacjenta.
– Podpowiedzą, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, czy w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta. Pamiętajmy jednak, że o ile konsultanci telefonicznej informacji pacjenta dostępni są przez całą dobę, tak z przedstawicielami rzecznika praw pacjenta można się skonsultować codziennie, ale do godziny 18.00 – dodała Beata Szczepanek.
Telefoniczna Informacja Pacjenta funkcjonuje od 13 listopada 2018 roku. Początkowo obsługiwali ją pracownicy Narodowego Funduszu Zdrowia w godzinach swojej pracy. Teraz obsługą infolinii zajmuje się profesjonalna i doświadczona firma zewnętrzna składająca się z 60 osób.