Rozpoczęły się prace nad utworzeniem szybkich linii kolejowych w województwie świętokrzyskim, które będą docierać do Centralnego Portu Komunikacyjnego i umożliwiać połączenie z Warszawą. Według wstępnych planów z Kielc do stolicy, mieszkańcy dojadą w 1 godzinę 20 minut, ale stanie się to najprędzej za kilkanaście lat.
Odbyły się już pierwsze konsultacje wojewódzkie dotyczące realizacji tej inwestycji – informuje Rafał Garpiel, pełnomocnik do spraw relacji z otoczeniem CPK.
– To jest niezbędny etap tak dużych zamierzeń inwestycyjnych, z jakimi mamy do czynienia. Dotyczą one przedsięwzięć realizowanych w całym kraju. Zaczynamy od bardzo ogólnego poziomu, czyli wojewódzkiego, z czasem będziemy schodzić do konsultacji z mniejszymi ośrodkami miejskimi i mieszkańcami. Proces konsultacyjny, podobnie jak inwestycyjny jest wieloletni, dlatego dziś trudno mówić o konkretnych datach – podkreśla reprezentant zarządu CPK.
Podczas pierwszego spotkania pojawiły się sugestie ze strony uczestników, dotyczące uwzględnienia miast, których w pierwotnym kształcie przebiegu szybkich linii nie ma, chodzi na przykład o Skarżysko-Kamienną. Na taką potrzebę wskazywała między innymi posłanka Maria Zuba.
Władze miasta postulowały za tym, by linie przebiegały w okolicach Obic, gdzie planowane jest utworzenie dużych terenów inwestycyjnych. Agata Wojtyszek, wojewoda świętokrzyski, cieszy się, że na tej trasie znalazło się Busko-Zdrój.
– To bardzo ważny punkt na mapie naszego regionu, w którym mamy uzdrowisko. Korzystają z niego nie tylko mieszkańcy regionu, ale całej Polski. Myślę, że dyskusję musimy przekierować tak, by połączyć jeszcze Skarżysko-Kamienną i Starachowice, a także pochylić się nad przebiegiem trasy w okolicach Sandomierza – mówi wojewoda.
Mariusz Gosek, członek zarządu województwa przyznał, że szybkie połączenia należy rozszerzyć.
– Padły słuszne uwagi, by skomunikować nie tylko Kielce z Warszawą, o czym mówimy od dawna, ale również włączyć północną stronę regionu, czyli Ostrowiec, Starachowice do linii numer 8, 25 i dalej w kierunku centralnej magistrali kolejowej – mówi.
Senator Krzysztof Słoń przyznał, że konsultacje to pierwszy sygnał dla potencjalnych inwestorów, którzy chcieliby w regionie podjąć nowe przedsięwzięcia. Planowane linie doskonale skomunikują podstawowe aglomeracje z regionu.
– Odcinki, za których budowę odpowiadać będzie CPK wpłyną na przyspieszenie podróży do Warszawy, ale też otworzą długo oczekiwane połączenie z Łodzią – zaznacza senator.
Przypomnijmy, że przez region mają przebiegać dwie szybkie linie numer 6 i 7. Pierwsza z nich będzie prowadzić przez Grójec, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę i dalej do Rzeszowa i Sanoka. W ramach drugiej – numer 7 – powstaną w zasadzie dwie linie. Jedna z nich poprowadzi od centralnego portu do Opoczna i dalej poprzez Kielce, Busko-Zdrój do Nowego Sącza. Druga z nich w Opocznie obierze inny kierunek – przez Włoszczowę do Krakowa i Katowic.