Przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej krytykują rząd za zaniedbania w budowie dróg krajowych i autostrad. Bartłomiej Sienkiewicz, świętokrzyska „jedynka” Koalicji Obywatelskiej w wyborach parlamentarnych podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Kostomłotach Drugich, krytycznie odniósł się do inwestycji w infrastrukturę drogową w regionie.
Jego zdaniem przykładem zaniedbań jest niska liczba rozstrzygniętych przetargów na budowę dróg krajowych.
– W ostatnich trzech latach rządu PO-PSL rozstrzygnięto 136 przetargów na budowę dróg, natomiast w analogicznym okresie obecnej kadencji rządu, w latach 2016-2019 rozstrzygnięto jedynie 36 przetargów – dodaje.
Zdaniem Bartłomieja Sienkiewicza, przykładem marginalizacji województwa świętokrzyskiego pod względem komunikacyjnym jest sytuacja związana z budową trasy ekspresowej S74.
Przypomnijmy, plany budowy świętokrzyskiego fragmentu drogi S74 sięgają roku 2008, kiedy to projekt został wpisany do rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w perspektywie 2008 – 2012. Po zmianie władzy w 2008 roku, rząd PO – PSL usunął jednak tę trasę z listy.
Odcinek S74 z Opatowa do Niska znalazł się wprawdzie w nowym spisie, jako planowany w perspektywie 2011 – 2015, ale na liście rezerwowej, czyli wśród inwestycji możliwych do zrealizowania. Ostatecznie tego planu nie wykonano do końca sprawowania władzy przez poprzednią koalicję. W ciągu 8 lat władzy PO - PSL, tylko jeden odcinek drogi, od granicy z województwem łódzkim, do Mniowa uzyskał decyzję środowiskową. Ta jednak została zaskarżona, co uniemożliwiło dalsze procedury przetargowe i zamroziło inwestycję.
Pierwsze, realne kroki w sprawie powstania drogi S74 zostały wykonane dopiero po 2015 roku, gdy do władzy doszło Prawo i Sprawiedliwość. W ostatnich trzech latach podpisano umowy na wykonanie koncepcji dla niemal całego przebiegu drogi S74 w Świętokrzyskiem.
Aktualnie trwają prace nad opracowaniem koncepcji programowych fragmentów: Cedzyna - Łagów, Łagów – Jałowęsy, Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód i Przełom/Mniów do granicy województwa. Natomiast fragment od węzła Kielce Zachód do Kielc i obwodnica Opatowa, czekają na wydanie decyzji środowiskowych, po których rozpoczną się ostatnie prace przygotowawcze. Łącznie wszystkie odcinki będą miały długość prawie 120 kilometrów. Trasa S74 jest jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w regionie. Ma połączyć nasze województwo z autostradami A1, A2 i A4.