Władze Sandomierza chcą określić zasady umieszczania reklam na terenie miasta oraz ich wielkość. Ma to przyczynić się do poprawy estetyki miejskiego krajobrazu. Prace nad tym zagadnieniem rozpoczęto od konsultacji społecznych.
W ratuszu oraz na stronie internetowej magistratu dostępna jest ankieta adresowana do mieszkańców oraz turystów, w której można przedstawić swoją opinię na temat obecnego stanu rozmieszczania i wyglądu reklam oraz szyldów, a także proponowanych kierunków zmian.
Aneta Przyłucka, sekretarz miasta powiedziała, że wstępna koncepcja jest taka, aby wyznaczone zostały miejsca, w których można umieszczać reklamy, ograniczyć ich liczbę na terenie starego miasta, szczególnie na zabytkach, a także zlikwidować ich wywieszanie na ogrodzeniach.
W przypadku szyldów na starówce określona zostałaby ich wielkość oraz kolorystyka. Miasto byłoby podzielone na obszary, w których największe obostrzenia odnośnie umieszczania reklam dotyczyłyby starówki, im dalej od tego obszaru tym zasady byłyby mniej restrykcyjne. Urzędniczka podkreśliła, że ostateczne decyzje zostaną podjęte po przeanalizowaniu wyników ankiety. Opinia społeczeństwa będzie wiążąca, na jej podstawie opracowany zostanie projekt uchwały Rady Miasta dotyczący reklam i ich rozmieszczania.
Wśród mieszkańców i turystów przeważają opinie, że potrzebne jest wprowadzenie zasad, które uporządkują wygląd starego miasta i innych części Sandomierza, ponieważ wiele w tym chaosu i kakofonii barw. Nasi rozmówcy podkreślali, że szczególnie niekorzystnie prezentują się te miejsca, w których zbyt duża liczba reklam zasłania budynki. Niektórzy uważają, że określanie kolorystyki szyldów to byłby zbyt daleko idący krok, ponieważ zatracona zostałaby specyfika danego miejsca, gdyby na przykład przy pomocy tych samych kolorów zaznaczona byłaby lokalizacja np. pizzerii i saloniku prasowego.
Ankietę dotyczącą reklam i szyldów można wypełniać do 30 sierpnia. Potem władze Sandomierza przystąpią do przygotowania projektu uchwały, którym zajmie się Rada Miasta.