Na poniedziałkowym posiedzeniu Rady Ministrów przyjęto wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dwie z nich będą przebiegać przez Świętokrzyskie. W tej sprawie z Premierem Mateuszem Morawieckim spotkała się poseł ziemi świętokrzyskiej, wiceminister Sportu i Turystyki Anna Krupka.
– To było owocne spotkanie. Premier zawsze interesuje się sprawami małych Ojczyzn, takich jak Świętokrzyskie. I wynikają z tego konkretne, korzystne dla naszego regionu decyzje. W ramach linii kolejowych o znaczeniu państwowym, które mają komunikować regiony z Warszawą i CPK, uwzględniono dwie zapewniające szybkie połączenia z województwem świętokrzyskim – mówi nam Anna Krupka.
To „szprychy” numer 6 i 7. Pierwsza z nich zapewni szybkie połączenie z CPK przez Grójec, Warkę, Radom, Iłżę, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę do Rzeszowa i Sanoka.
Szprycha nr 7 umożliwi dojazd do CPK przez Centralną Magistralę Kolejową, Opoczno, Końskie, Kielce, Busko-Zdrój, Tarnów, Nowy Sącz do Muszyny. Dzięki niej ze stolicy regionu świętokrzyskiego Kielc w ciągu ok. 1 godz. 20 min. dojedziemy do Warszawy i CPK.
Taki układ komunikacyjny ma także ogromne znaczenie dla Buska-Zdroju i Ponidzia. Dzięki niemu zostanie przywrócone połączenie kolejowe Buska z Kielcami, na które mieszkańcy czekali od 2005 roku, kiedy je zlikwidowano.
Rząd zakłada, że CPK będzie skomunikowane z całym krajem 10 szprychami kolejowymi. Będą się one rozchodzić równomiernie od CPK po całym terenie naszego kraju. W sumie ma zostać zbudowane i zmodernizowane 1,6 tys. km nowych odcinków torów. Te inwestycje w infrastrukturę kolejową będą realizowały spółki CPK oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Rozwój i ulepszenie trakcji ma umożliwić poruszanie się pociągów z prędkością do 250 km/h. Takie rozwiązanie ma zapewnić dojazd do CPK z najdalej położonych miast w ciągu 2,5 godz., a w dalszej przyszłości nawet w ciągu 2 godz.