W Kielcach gościł Dan Jemmett. Ten brytyjski reżyser teatralny, który na stałe współpracuje z paryskim teatrem Comédie-Française w przyszłym roku wyreżyseruje spektakl w Teatrze imienia Stefana Żeromskiego.
Reżyser pracował już w Polsce. Przygotował dotąd trzy spektakle – wszystkie w Teatrze Polskim w Warszawie, kierowanym przez Andrzeja Seweryna. Jak mówi dyrektor Teatru imienia Stefana Żeromskiego, Michał Kotański, właśnie tam spotkał Dana Jemmetta.
– Wcześniej widziałem jego spektakl w Komedii Francuskiej. Jest to Anglik, który obecnie mieszka w Paryżu, reżyserujący w wielu krajach. Bardzo się cieszę, że przyjął nasze zaproszenie – wyjaśnia Michał Kotański.
Jak dodaje, nie było łatwo zaprosić tego twórcę do Kielc.
– Jak przyszedłem tutaj, to było to jedno z nazwisk, o których myślałem. To będzie mój czwarty sezon, więc chwilę to trwało – zauważa.
Wizyta w Kielcach była związana z planowaną współpracą. Reżyser oglądał spektakl „Bem! Powrót człowieka – armaty” w wykonaniu naszego zespołu.
– Mniej więcej za rok Dan rozpocznie próby w naszym teatrze. Chciał obejrzeć przestrzeń, aktorów i myślę, że w ciągu najbliższych dni wybierzemy tekst, jaki będzie reżyserować – mówi dyrektor Teatru imienia Stefana Żeromskiego.
Co to będzie? Na razie nie wiadomo.
– Rozmawiamy o bardzo różnych tekstach, sprawdzamy, co zainteresowałoby naszą widownię, na jaki tekst byłaby obsada, ale to są różne dramaty – zdradza Michał Kotański.
Dan Jemmett przyznaje, że lubi polski teatr. Zresztą w sobotę udał się do Krakowa, do muzeum Tadeusza Kantora – jednego z najważniejszych twórców i reformatorów XX-wiecznego teatru. Zapytany, czym różni się polska scena od tej paryskiej czy londyńskiej zwraca uwagę właśnie na awangardę.
– Właściwie w każdym miejscu spotkasz różnego rodzaju teatry i oglądając jakiś, nie umiem powiedzieć, że to jest typowy polski teatr. Może jedynak tradycja teatru awangardowego inaczej wygląda tutaj, niż na przykład w Londynie. W oparciu o to, co widziałem, mogę powiedzieć, że być może reżyserzy tutaj mają większą swobodę w scenicznej adaptacji tekstu – zauważył.