„Niebieski Tutorial, czyli krok po kroku o autyzmie” – pod takim hasłem w Opatowie zorganizowano spotkanie pedagogów, samorządów uczniowskich, pracodawców, przedstawicieli szkół wyższych i samorządów. Wydarzenie miało na celu opracowanie potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin. Podczas warsztatów, uczestnicy podzieleni na 8 grup roboczych, starali się zdiagnozować oczekiwania osób z Zespołem Aspergera i autyzmem.
Joanna Młynarska, dyrektor Szkoły Zakładu Doskonalenia Zawodowego im. gen. Władysława Andersa w Opatowie, a także mama 12-letniego chłopca z Zespołem Aspergera jest pomysłodawczynią sporządzenia „niebieskiego tutorialu”. Jak mówi, szkoły ponadpodstawowe nie są przygotowane do nauczania uczniów z takimi zaburzeniami i jako dyrektor, chce być gotowa na przyjęcie takiego ucznia.
– Jakie są potrzeby, jakie oczekiwania i jakie formy wsparcia są dziś realizowane i czy rzeczywiście to odpowiada dzieciom i rodzicom? – pytała Joanna Młynarska. Dodała, że problem w Opatowie istnieje, dlatego rodzice jednoczą się, aby dzieci z autyzmem miały szansę na odpowiedni rozwój w świadomym społeczeństwie.
Problem autyzmu dotyka coraz większej liczby dzieci. Widzi go m.in. opatowskie starostwo. Jak informuje wicestarosta Małgorzata Jalowska, powiat 1 września otworzy Centrum Autyzmu w Niemienicach.
– Potrzeba wynika ze społeczeństwa, dlatego rozmowy na ten temat, a także kształcenie na każdym etapie jest istotne, aby te osoby mogły się lepiej odnaleźć w swoim życiu – mówi Małgorzata Jalowska. Zaznacza, że osoby z zaburzeniami autyzmu czy Aspergera, to jednostki bardzo inteligentne i każda z nich ma talent, który odpowiednia placówka z wykwalifikowaną kadrą będzie potrafiła wydobyć.
Jedną z koordynatorek akcji organizowanych w kwietniu, który jest miesiącem świadomości autyzmu jest nauczyciel wspomagający w „Jedynce”, Wioletta Grabska, mama 10-letniego Piotra ze zdiagnozowanym autyzmem. Od czterech lat aktywnie działa na rzecz upowszechniania w Opatowie wiedzy o autyzmie. Jak mówi, coraz więcej osób jest świadomych, że takie osoby istnieją i nie należy ich wykluczać, a wspierać.
-Nie odrzucać, patrzeć na ich czasem inne zachowania nie z agresją, bez stwierdzeń, że dziecko jest niewychowane, bo to zupełnie co innego – mówi Wioletta Grabska. Dodaje, że zachowania autystyka z brakiem wychowania bardzo łatwo można pomylić tylko wtedy, gdy nie ma się wystarczającej wiedzy na temat zaburzeń.
Sporządzony dziś „Niebieski tutorial” zostanie przedstawiony w formie raportu samorządom oraz instytucjom, które wzięły udział w pracach.