Granie na lekcji w planszówkę lub grę komputerową to pomysł Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli na urozmaicenie szkolnych zajęć i zainteresowanie młodych ludzi historią, przyrodą czy matematyką. Warsztaty poświęcone gamifikacji odbyły się w Kielcach. Uczestniczyli w nich uczniowie i nauczyciele ze szkół w całym województwie.
Tomasz Sokołowski, konsultant Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli tłumaczy, że dla uczniów gry są codziennością, ale część pedagogów bardzo źle postrzega granie jako zjawisko. Jednym z celów warsztatów jest zmiana tego podejścia.
– Chcielibyśmy odczarować gry komputerowe, przez wiele osób postrzegane jako niepotrzebne, a nawet szkodliwe. Tymczasem mogą one zostać świetnie wykorzystane do przekazywania wiedzy. Podczas warsztatów pokazujemy, jak to zrobić. Na przykład uczymy jak przygotować ciekawy quiz lub krzyżówkę – mówi Tomasz Sokołowski.
Jak dodaje, gry planszowe czy komputerowe to też świetny sposób, by zachęcić młodych ludzi do przychodzenia do szkoły w czerwcu, kiedy już uczniowie znają swoje końcowe oceny i tracą motywację do uczestnictwa w zajęciach.
Ania ze Szkoły Podstawowej w Radoszycach przyjechała na warsztaty ze swoją nauczycielką Małgorzatą Tkacz. Obie uważają, że stosowanie gier na lekcjach to doskonały pomysł.
– W taki sposób miły i przyjemny – łatwiej przekazywać wiedzę - uważa Ania.
Małgorzata Tkacz dodaje, że tradycyjne sposoby przekazywania wiedzy nie są dla uczniów atrakcyjne, co wymusza na nauczycielach poszukiwanie nowych, kreatywnych form prowadzenia zajęć. Ania dodaje, że najbardziej lubi gry logiczne, ale takie, gdzie trzeba wykazać się wiedzą historyczną, też są ciekawe.