Kielce są miastem wojewódzkim o najgorszej reputacji w kraju – wynika z najnowszego rankingu, przygotowanego przez fundację Premium Brand 2019, przy współpracy Uniwersytetu Warszawskiego. W ankietach respondenci oceniali miasta, biorąc pod uwagę skojarzenia, takie jak poziom zaufania do danego miasta, możliwość polecenia go znajomym, towarzyszącą mu atmosferę medialną, zaangażowanie społeczne oraz warunki pracy w danym mieście.
Doktor Magdalena Piłat-Borcuch, socjolog z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach uważa, że tak słaby wynik nie powinien być zaskoczeniem. Jej zdaniem, powodów jest bardzo wiele, jeden z nich to zaszłości historyczne.
– Moglibyśmy zacząć od zaborów i kwestii mentalności. Ten region nigdy nie był mocno uprzemysłowiony, więc różne procesy zachodziły tutaj wolniej. Cały czas nie mamy przekonania, że żyjemy w wyjątkowym niezwykłym mieście i nie chcemy się tym chwalić – uważa badaczka.
Jej zdaniem, problemem jest też brak działań na rzecz zmiany i wizji rozwoju miasta.
– Nadal nie zbudowaliśmy marki Kielc. Miasto musi znaleźć swoje wyróżniki, swoje przewagi konkurencyjne. To powinien być cały szereg spójnych i systematycznych działań związanych z wizją i jej realizacją. Nie jesteśmy w stanie pokonać pewnych zaszłości i rzeczywiście bardzo trudno nam konkurować z takimi miastami, jak Warszawa, Kraków czy Wrocław – dodaje doktor Magdalena Piłat-Borcuch.
Znacznie lepszą opinię o Kielcach mają studiujący tutaj młodzi ludzie. Zwracają uwagę, że życie w stolicy województwa świętokrzyskiego ma wiele plusów. Ich zdaniem Kielce to zielone i niezatłoczone miasto. Jak mówią, mimo że nie ma wielu zabytków, to może się chwalić ciekawymi miejscami, jak Kadzielnia czy ulica Sienkiewicza. W ich opinii problemem jest rynek pracy, ale jeśli naprawdę chce się znaleźć zatrudnienie to nie ma z tym kłopotów.
Katarzyna Zapała radna Koalicji Obywatelskiej uważa, że promocja miasta i budowanie pozytywnego wizerunku Kielc przez wiele lat było traktowane po macoszemu. Jej zdaniem, miasto powinno przygotować strategię promocyjną, dzięki której to się zmieni, a do stolicy województwa świętokrzyskiego będą ściągać nowi inwestorzy.
Zdaniem Danuty Papaj, pełnomocnik prezydenta Kielc słaba opinia wynika między innymi z tego, że kielczanie nie czują się współgospodarzami miasta. Zaznacza, że strategia miasta jest opracowywana, jednak ten proces nie jest szybki. Dodaje jednocześnie, że władze Kielc prowadzą rozmowy z różnymi firmami i dążą do zainteresowania ofertą miastem nowych przedsiębiorców. Służyć ma temu między innymi konferencja dla przedsiębiorców z Polski „Inwestuj w Kielcach” która w przyszłym tygodniu odbędzie się w Targach Kielce
Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1074 osób z całej Polski. Metodologię pomiaru opracowała prof. Uniwersytetu Warszawskiego Dominika Maison.