Gmina Ostrowiec Świętokrzyski przejęła w zarządzanie drogi powiatowe znajdujące się w granicach miasta. Od poniedziałku pracownicy Zakładu Usług Miejskich wkroczyli także na ulice, o których czystość do tej pory miał dbać powiat.
Jak już informowaliśmy, zgodę na ten ruch w ubiegłym tygodniu wydali już radni powiatowi i miejscy. Stosowne porozumienie podpisał samorząd miejski i powiatowy. Przekazanie dróg wynika z faktu dużego zadłużenia Starostwa Powiatowego oraz szpitala. Samorząd nie ma wystarczająco dużo środków, aby na bieżąco utrzymywać drogi.
Prezydent Jarosław Górczyński zapewnia, że miasto sprawi, że wszystkie drogi w mieście będą prezentowały jednakowy poziom. Wszystkie będą wysprzątane, a ronda będą zadbane, na każdym pojawią się nasadzenia.
– Chcemy zadbać o zieleń, ścieżki rowerowe i chodniki – wylicza prezydent.
Dodaje, że starostwo dokłada jedynie 320 tysięcy złotych, ale to miasto w ciągu tego roku wyda prawie 700 tysięcy złotych na te drogi.
Wicestarosta ostrowiecki Andrzej Jabłoński podkreśla, że umowa z miastem nie przekreśla planów inwestycyjnych powiatu. Planowane jest złożenie wniosków w ramach programu samorządowych dróg lokalnych.
– Powiat nadal odpowiada formalnie i prawnie za drogi powiatowe. Ta umowa nie zamyka żadnej drogi inwestycyjnej dla powiatu – wyjaśnia wicestarosta.
Umowa między powiatem a gminą ma obowiązywać do końca kadencji. Łączna długość wszystkich 23 przekazywanych ulic to prawie 40 kilometrów. Władze powiatu prowadzą rozmowy z innymi samorządami gminnymi, które miałyby partycypować w kosztach bieżącego utrzymania dróg na terenie powiatu.