Czym są zaburzenia przetwarzania słuchowego, jakie są objawy i jak można je leczyć? O tym rozmawialiśmy z Karoliną Odelską, neurologopedą z Miejskiego Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Kielcach.
– Co to są zaburzenia przetwarzania słuchowego?
Zaburzenia przetwarzania słuchowego są dość nową jednostką diagnostyczną. Nie stanowią one jednak odrębnej jednostki klinicznej, czyli nie są chorobą. Jest to raczej zespół objawów, które towarzyszą uszkodzeniom lub zaburzeniom ośrodkowego układu słuchowego. Centralne zaburzenia słuchowe diagnozowane są u dzieci w wieku przedszkolnym. Pierwszych objawów możemy się spodziewać już od około czwartego roku życia. Natomiast szczyt zaburzeń przetwarzania słuchowego występuje na początku edukacji szkolnej.
– Czym charakteryzuje się zaburzenie przetwarzania słuchowego?
Tym, że dziecko ma duże trudności w zrozumieniu poleceń złożonych. Ma duże trudności także w zapamiętywaniu słuchowym, czyli zapamiętywaniu wierszyków, piosenek. Ma trudności w słyszeniu w hałasie albo w słyszeniu mowy zniekształconej, czyli np. przez telefon. To są pierwsze objawy, które powinny nam zapalić czerwoną lampkę. To niekoniecznie może świadczyć o tym, że nasze dziecko czegoś zapomniało, czegoś nie usłyszało. To taż niekoniecznie świadczy o tym, że dziecko jest niezdolne, nie chce uczyć. To może świadczyć o tym, że ma problemy z przetwarzaniem tego dźwięku. Jeszcze kilkanaście lat temu dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego były traktowane jako dzieci leniwe, dzieci niezdolne. Natomiast teraz już wiemy, że to nie wynika z obniżonego ilorazu inteligencji, a właśnie z tego, jak mózg przetwarza informacje oraz w jakim stanie docierają one do środkowego ucha.
– Jak wiele dzieci cierpi na to zaburzenie?
Spektrum jest dosyć szerokie, ponieważ co trzecie dziecko ma zaburzenia przetwarzania słuchowego. 30% wszystkich dzieci, które mają trudności w nauce przejawiają zaburzenia przetwarzania słuchowego. Aż 50% dzieci z dysleksją przejawia zaburzenia przetwarzania słuchowego.
– Czy znane są przyczyny tego zaburzenia?
Wpływ na ich występowanie mają na pewno geny, ale też częste infekcje ucha środkowego. Częste infekcje uszu, zapalenia górnych dróg oddechowych, mogą przyczynić się do powstania tych zaburzeń u dzieci. Objawem tego zaburzenia u małych dzieci (w wieku przedszkolnym) będzie także później rozwijająca się mowa. To także trudność w nauce nowych słów, trudność w różnicowaniu dźwięków z otoczenia i dźwięków mowy, lokalizacji dźwięku.
Jednak te zaburzenia diagnozowane są dopiero w wieku szkolnym, kiedy dziecko zaczyna mieć problemy np. w nauce, z czytaniem, pisaniem, z analizą i syntezą głoskową.
Pierwsza część rozmowy:
Druga część rozmowy: