– Kolejny rządowy program wsparcia „Posiłek w szkole i w domu” wpisze się w jeszcze większą dynamikę spadku osób zagrożonych wykluczeniem społecznym – mówił na naszej antenie poseł PiS Krzysztof Lipiec.
Jak podkreślił, jego celem jest zapewnienie pomocy starszym, niepełnosprawnym, o niskich dochodach i dzieciom. Zdaniem gościa Radia Kielce, na zmniejszenie skali ubóstwa znaczący wpływ miały już dwa wcześniejsze programy „Rodzina 500 plus” i „Dobry Start”.
– Rodzina 500 Plus bardzo mocno zaingerował w niedoinwestowanie w rozwój przede wszystkim młodego pokolenia. Pod koniec 2017 roku mieliśmy największą dynamikę spadku ubóstwa spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Jestem przekonany, że 2018 rok odnotuje jeszcze lepsze wyniki w związku z wprowadzeniem programu „Dobry start” związanego z dofinansowaniem zakupu wyprawki szkolnej – mówi poseł Krzysztof Lipiec.
Jak podkreślił, od 2019 roku na realizację programu „Posiłek w szkole i w domu” z budżetu państwa przeznaczono ponad 2 miliardy 750 milionów złotych.
– To są duże pieniądze. Mocą tego programu rząd chce zabezpieczyć bardzo istotne kwestie związane z dożywianiem dzieci i osób starszych, które dzisiaj nie mają takich możliwości, aby same mogły sobie przygotować taki posiłek. To są przede wszystkim osoby starsze, samotne, niepełnosprawne, które nie mogą przemieszczać się w społeczeństwie – zaznaczył Krzysztof Lipiec.
Zaplanowano także wsparcie dla samorządów w prowadzeniu stołówek szkolnych. Chodzi o ich doposażenie i poprawę standardu.
– Tam, gdzie nie ma tego typu pomieszczeń, będą tworzone nowe obiekty i na to są przygotowane specjalne środki finansowe w wysokości 400 mln złotych – powiedział gość Radia Kielce.
Rozwiązanie takie umożliwi większą kontrolę nad jakością kupowanych produktów, z których robione są posiłki oraz nad procesem ich przygotowywania.
Program zakłada obowiązkowy wkład finansowy lub rzeczowy organów prowadzących szkoły w wysokości 20 procent środków niezbędnych do realizacji dotowanego zadania.
Wsparcie udzielone zostanie w formie dotacji celowej, a w przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – w formie dofinansowania.