Jak przy wykorzystaniu muzealnych eksponatów i doświadczeń zaciekawić uczniów nauką? O tym w starachowickim Muzeum Przyrody i Techniki dyskutowali pracownicy tej instytucji i nauczyciele.
Justyna Jagieła, kierownik działu techniki Ekomuzeum, zaznaczyła, że w trakcie doświadczalnych lekcji prowadzonych w placówce można wykorzystać bogate zbiory paleontologiczne czy ścieżkę edukacji etnograficznej.
– Uczniowie odwiedzający wystawę dinozaurów mogą nie tylko poznać autentyczne tropy tych prehistorycznych gadów, ale także zobaczyć około 30 rekonstrukcji ich sylwetek w naturalnej wielkości – powiedziała.
Dyrektor Muzeum Tomasz Kordeusz przypomina, że dzięki współpracy z Europejską Fundacją Kosmiczną, we wrześniu ubiegłego roku odbyły się zawody robotyczne. Umowa podpisana została na dwa lata, więc bardzo możliwe, że również w tym roku łaziki marsjańskie będą rywalizować na terenie Ekomuzeum.
– To daje możliwość poznania dziedzictwa naukowego w bardzo szerokiej perspektywie czasowej. Wobec tego współpraca szkół z muzeum owocowałaby wychowywaniem otwartych na świat młodych ludzi. Dodatkowo realizowane mają być projekty edukacyjne, co pozwoli na pozyskanie dofinansowania zewnętrznego. Dzieci będą miały możliwość zdobywania wiedzy w warunkach pozaszkolnych – mówi dyrektor.
Potrzebę edukacji w muzeum podkreślali obecni na warsztatach nauczyciele. Bożena Kornecka-Kalista z Gimnazjum numer 4 zauważyła u swoich uczniów chęć udziału w lekcjach doświadczalnych.
– Muzeum to także ciekawe miejsce do spotkań profilaktycznych, np. ze strażakami czy sanepidem. Otoczenie inne niż szkoła pobudza ciekawość młodych ludzi – mówi.
Elżbieta Kowalczyk jest nauczycielką w szkole specjalnej, podkreśla, że dzieci z upośledzeniem umysłowym potrzebują pracy na konkretach, a szanse na to daje lekcje w muzeum. Jej zdaniem, uczniowie mogą wielu eksponatów dotknąć, zobaczyć je z bliska czy wziąć udział w warsztatach. Podobnie wypowiada się Barbara Sowińska, nauczyciel przedszkola. Jak powiedziała, dla małych dzieci możliwość zobaczenia z bliska dinozaurów czy elementów Wielkiego Pieca to najlepszy sposób na naukę.
Podczas warsztatów został ustalony także harmonogram pracy na nadchodzący rok, przedstawiono także ofertę edukacyjną muzeum. Wiele wydarzeń związanych jest ze świętami czy datami rocznicowymi.