Ostrowiecki magistrat przejmie w zarządzanie drogi powiatowe w tym mieście. Wstępne porozumienie w tej sprawie podpisali przedstawiciele Urzędu Miasta i Starostwa Powiatowego w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Przejęcie obowiązków w utrzymaniu dróg prawdopodobnie rozpocznie się wraz z początkiem maja. Do końca kwietnia uchwały w tej sprawie podejmą także rady obu samorządów.
Prezydent miasta Jarosław Górczyński informuje, że zimowe utrzymanie dróg pozostanie jeszcze w obowiązkach starostwa ze względu na zawarte wcześniej umowy. Wymienia, że już wiosną miasto uruchomi swoją spółkę Zakład Usług Miejskich, która zajmie się koszeniem traw, zamiataniem czy sprzątaniem. Będą to także remonty cząstkowe. Miasto zadbałoby także o to, co w pasie drogowym się znajduje, miałoby np. kontrolę nad banerami reklamowymi. W przypadku dużych inwestycji to nadal starostwo byłoby stroną, na wkład własny miasto prawdopodobnie będzie asygnować ze swoich środków, do 15 procent.
– Starostwa nie do końca dzisiaj stać na wkład własny, więc miasto mogłoby założyło część – mówi prezydent.
Na terenie Ostrowca znajdują się 23 ciągi dróg powiatowych z czterema mostami. To niemal 40 kilometrów. Starosta ostrowiecki Marzena Dębniak podkreśla, że umowa ta podyktowana jest słabą sytuacją finansową powiatu, który będzie wdrażał plan naprawczy. Nie podaje jednak, jakiego rzędu będą to oszczędności. Dodaje, że miasto jest lepiej przygotowane do zarządzania drogami niż powiat.
– Miasto ma ZUM, więc te koszty też są niższe. Liczymy na pomoc i jestem przekonana, że miasto utrzyma je lepiej - mówi starosta.
W sprawie przejęcia w zarząd dróg powiatowych starostwo rozmawia także z pozostałymi gminami powiatu ostrowieckiego.