Nudne lekcje nie powinny się w szkołach zdarzać – mówią specjaliści ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i zapowiadają projekt szkoleń dla pedagogów, które pokażą im, jak powinna wyglądać ciekawa lekcja i jak się do niej przygotować.
Jacek Wołowiec, dyrektor instytucji, wyjaśnia, że zajęcia mają m.in. zapoznać nauczycieli z różnego rodzaju technikami pamięciowymi. Mają także obserwować i korzystać z innowacyjnych metod prowadzenia zajęć, takich jak gamifikacja, storytelling czy wprowadzenie myślenia wizualnego na lekcjach.
Myślenie wizualne to technika, w której w przyswajaniu wiedzy pomagają rysunki. Z kolei gamifikacja zmienia sposób prowadzenia lekcji. Zamiast wykładu nauczyciel przygotowuje grę, w której drużyny złożone z uczniów rywalizują o punkty, a ich liczba zależy od wiedzy. Podobny jest storytelling, gdzie wspólnie z uczniami tworzona jest opowieść. Ta ostatnia metoda świetnie sprawdza się przy nauce języków obcych.
Jak tłumaczy Jacek Wołowiec, w ramach nowego projektu szkoleń odbędą się też warsztaty dotyczące motywowania i oceniania uczniów. Zwłaszcza to drugie jest przez wielu nauczycieli źle robione. Stawiając czwórkę czy trójkę nie tłumaczą uczniowi co konkretnie spowodowało, że dostał taką ocenę.
– Ta ocena powinna być pełna, opisowa. Będziemy mówić też o ocenie kształtującej, bo czasami pochwała ze strony nauczyciela jest dla ucznia ważniejsza niż nawet dobra ocena – wyjaśnia dyrektor ŚCDN.
Szkolenia dla nauczycieli rozpoczną się w lutym. W sumie projekt obejmuje 48 godzinny kurs.