Owacjami na stojąco nagrodziła publiczność dwa spektakle tańca: „Drewnianego Księcia” i „Cudownego Mandaryna” zrealizowane do muzyki jednego z największych kompozytorów XX wieku – Béli Bartóka, zaprezentowane przez Kielecki Teatr Tańca podczas premierowego wieczoru.
Spektakl „Drewniany Książę” był polskim prawykonaniem w choreografii Elżbiety Pańtak. Libretto baletu zostało przeniesione w czasie, w którym akcja nie rozgrywa się w baśniowej rzeczywistości, jak to jest w libretcie oryginalnym, lecz w czasach współczesnych. Książę to telewizyjny celebryta, Księżniczka jest zwykłą dziewczyną pracującą wraz z matką w kwiaciarni, zamiast Wróżki występuje postać matki – właścicielki kwiaciarni. Kwiaciarnia, w której nadopiekuńcza matka kontroluje córkę, sąsiaduje z kawiarnią, gdzie tętni życie i trwa zabawa… Sęk w tym, że córkę kwiaciarki urzeka ten świat i celebryta…
Dramaturgię z psychologicznym kontekstem studium dorastania i konfliktu między matką a córką naszkicował Michał Znaniecki i to sprawiło, że spektakl nabrał barw bliższych widzom. Znajdzie tutaj więc publiczność świetną, niemal freudowską sekwencję snu matki o jej zmorach, przed którymi chce ochronić córkę…
Natomiast drugi spektakl „Cudowny Mandaryn”, będący jednym z najpopularniejszych dzieł muzycznych, zawiera założenia oryginalnego libretta i do tych wymogów zastosował się jego choreograf Grzegorz Pańtak. Jednak współczesny język tańca dał dziś możliwość kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu tancerze mogli nadać indywidualne rysy kreowanym postaciom, aby opowiedzieć o problemach wciąż aktualnych.
Monumentalną, ale i oszczędną scenografię do obydwu baletów stworzył Luigi Scoglio – włoski scenograf, wielokrotnie nagradzany za swoje prace w teatrach operowych.
Widzowie wyrażający swe sympatie do obydwu spektakli byli podzieleni, jednych bardziej ujął pierwszy, czyli „Drewniany Książę”, innych drugi „Cudowny Mandaryn”.
Spektakle były już prezentowane na festiwalu Beli Bartoka w Miskolcu w swoistym tryptyku wraz z operą „Zamek Sinobrodego”, ale w Polsce są to premiery.
Bela Bartok był węgierskim kompozytorem i badaczem muzyki ludowej. Jego dojrzała twórczość kompozytorska zaczęła się w pierwszych latach XX wieku. „Cudowny Mandaryn” powstał w 1926., a „Drewniany Książę” w 1917 roku.