Stacja tankowania gazem CNG powstanie w siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach. Spółka kupi też 60 autobusów napędzanych tym paliwem. List intencyjny między zarządem MPK i PGNiG zostanie podpisany w przyszłym tygodniu podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO.
Elżbieta Śreniawska, prezes MPK, przekonuje, że to będzie inwestycja o znaczeniu strategicznym. Potentat gazowy wybuduje stacje nieodpłatnie. Budowa stacji ma się rozpocząć jeszcze w grudniu i potrwa rok.
– Mamy już wszystkie niezbędne dokumenty. Zanim zdecydowaliśmy się na to rozwiązanie, obserwowaliśmy podobne w innych miastach, między innymi w Rzeszowie i Tychach. Tabor zasilany CNG sprawdza się bez zarzutu – powiedziała.
Stacja zostanie udostępniona także dla mieszkańców.
– Będą mogli rozważyć zakupy samochodów zasilanych gazem CNG. Na razie to paliwo nie jest jeszcze powszechne. Inwestycja przysłuży się więc także mieszkańcom – dodaje Elżbieta Śreniawska.
Docelowo spółka chce kupić 60 autobusów. Inwestycja może pochłonąć nawet 90 milionów złotych. Zakup wymusza nowelizacja przepisów unijnych oraz ustawa o elektromobilności. Zgodnie z nowym prawem, 30 procent taboru powinny stanowić pojazdy z napędem ekologicznym. Przedsiębiorstwo zdecydowało się postawić na tabor zasilany CNG, ponieważ takie rozwiązanie jest najtańsze.
– Zakup jednego autobusu zasilanego gazem to koszt około 1 miliona 500 tysięcy złotych. Autobusy hybrydowe kosztują około dwóch milionów złotych, a wodorowe ponad cztery miliony złotych. Oszczędność w spalaniu będzie odczuwalna – powiedziała Elżbieta Śreniawska.
Pierwsze autobusy gazowe wyjadą na ulice w styczniu 2020 roku. Umowa z PGNiG zostanie podpisana 23 października.
Tymczasem od lutego po ulicach Kielc jeździ 25 hybrydowych Solarisów. Autobusy zasilane silnikami spalinowymi i elektrycznym kupiło miasto. Kosztowały 56 milionów złotych, a 85 procent tej kwoty pochodzi z unijnego programu Polska Wschodnia.