Wśród przyczyn występowania wad wzroku u dzieci wyróżnia się zarówno czynniki genetyczne, etniczne, jak i środowiskowo-cywilizacyjne. Specjaliści wiążą pogorszenie widzenia u dzieci m.in. z procesem edukacji, która wymusza długą i systematyczną pracę oczu na bliskie odległości. Krótkowzroczność spowodowana jest także wielogodzinnym patrzeniem na ekran monitora lub telewizora.
O wadach wzroku u dzieci oraz niepokojących objawach rozmawiamy z Rafałem Skrobaczem -optometrystą i ortoptystą.
Jakie zachowanie u naszych dzieci powinno nas skłonić do wizyty u okulisty?
Przede wszystkim powinniśmy się wybrać z dzieckiem do specjalisty jeżeli, któreś z rodziców ma wadę wzroku. Wizyta powinna mieć miejsce już w drugim roku życia dziecka. Jeśli oboje z rodziców noszą okulary, to prawdopodobieństwo, że dziecko także będzie miało wadę wzroku znacznie wzrasta. Należy także pamiętać, że jeśli podczas pierwszego spotkania lekarz nie stwierdzi wad nie zwalnia to rodziców z czujności. Wizyty należy powtarzać najlepiej raz w roku. Jeśli rodzice nie mają problemów ze wzrokiem, to pierwsza wizyta u okulisty powinna mieć miejsce w 4 roku życia dziecka.
Z objawów, na które należy zwrócić uwagę i nie wolno ich bagatelizować są miedzy innymi: mrużenie i szczypanie oczu, pocieranie oczu, potykanie się, podchodzenie bliżej do przedmiotów.
Często zauważamy, że z oczami dziecka dzieje się coś złego dopiero, gdy idzie do szkoły.
W tym cały problem. Niestety zbyt późno zauważamy, ze dziecko źle widzi. Jeśli uda nam się wykryć wadę na początku edukacji to jest szansa, że dziecko nie będzie miało problemów w nauce. Dzieci z ukrytym zezem lub innymi wadami wzroku często postrzegane są jako mało zdolne lub niechętne do nauki. Wystarczy dobrać właściwe okulary i problem często znika jak za sprawą czarodziejskiej różdżki. Warto pamiętać, że dzieci, które mają niewykryte wady wzroku często unikają kontaktu z rówieśnikami, nie chcą uczestniczyć w zajęciach fizycznych i innych zajęciach zespołowych.
Więcej na temat wad wzroku w rozmowie z Rafałem Skrobaczem
Posłuchaj rozmowy:
Część pierwsza:
Część druga: