Zajęcia teatralne sprzyjają rozwojowi uczniów, uczą ich pracy w grupie oraz ułatwiają argumentowanie. O tym, jak zorganizować takie warsztaty w szkole mówili w Kieleckim Centrum Kultury specjaliści ze stolicy województwa świętokrzyskiego oraz Warszawy. Jednym z nich była Magdalena Szpak z Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
– Używanie metod teatralnych bardzo wspomaga proces edukacyjny. Teatr jest doskonałym narzędziem, bo uczy jak współpracować. Po drugie umożliwia im krytyczną ocenę tego, co widzą, bo oprócz tego, że młodzi ludzie grają w sztukach, to też oglądają spektakle i mogą dzielić się swoimi refleksjami – tłumaczy Magdalena Szpak.
Projekt „Teatralna przygoda” jest realizowany przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jacek Wołowiec, dyrektor tej instytucji nie ukrywa, że jego marzeniem jest, by w każdej świętokrzyskiej szkole działał teatr uczniowski, a warsztaty mają dać przydatną wiedzę nauczycielom chcącym go prowadzić.
Ogromne zalety szkolnego teatru widzi Dorota Nowak, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 12 w Starachowicach. Sama od lat prowadzi zajęcia teatralne i jak mówi, są one świetną propozycją dla wszystkich dzieci, łącznie z tak zwanymi trudnymi uczniami. Przede wszystkim pomagają im się otworzyć.
– Bardzo często te spotkania wyzwalają zupełnie inny aspekty osobowości. Koncentracja, o której mówili tu prowadzący, świadomość własnego ciała, to, że można nad nim panować, są bardzo ważne. Zajęcia teatralne mogą mieć działanie również terapeutyczne – zapewnia Dorota Nowak.
W poniedziałkowych warsztatach w KCK wzięło udział około 80 nauczycieli z całego województwa.