O tworzenie teatrów szkolnych zabiega Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jacek Wołowiec, dyrektor placówki przedstawił założenia projektu „Teatralna przygoda”. Jak mówi był on już realizowany w ubiegłym roku, ale teraz został znacząco rozwinięty.
Zajęcia z nauczycielami będą prowadzili profesjonaliści między innymi z Instytutu Teatralnego imienia Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, kieleckiego Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” oraz Kieleckiego Teatru Tańca.
– Mamy takie marzenie, żeby w każdej szkole był teatr. Bo przygotowanie spektaklu i gra na scenie ma bardzo pozytywny wpływ na młodych ludzi. Uczy ich pracy w grupie, ale też oswaja z wystąpieniami publicznymi. Teatr w każdej szkole to nasz dalekosiężny cel – twierdzi Jacek Wołowiec.
Jak dodaje Maja Kinga Orlicz, konsultant ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w ramach projektu przygotowano również szereg atrakcji dla uczniów, w tym quiz teatralny. Dzieci oprócz tradycyjnych pytań będą musiały rozpoznać na przykład portrety aktorów, czy przypisać rekwizyt do konkretnej sztuki teatralnej.
Obecnie szkolne teatry działają już w niektórych placówkach. W IV Liceum Ogólnokształcącym w Kielcach funkcjonuje Teatr „Panika” oraz Teatr „GroPe 423”. Ten ostatni tworzą głównie nauczyciele, ale w wielu spektaklach wspierają ich licealiści. Reżyserem i opiekunem teatrów jest Jadwiga Kuchinka, nauczyciel języka polskiego. Jak mówi teatr w szkole pomaga w rozwoju pasji, ale też praktycznych umiejętności młodych ludzi.
– Przede wszystkim organizuje ich wewnętrznie, zmusza do samodyscypliny, ćwiczy pamięć. Występ na scenie pomaga młodym ludziom nabyć pewności siebie, ale też uczy jak radzić sobie z reakcją innych na to, co zaprezentowali – tłumaczy Jadwiga Kuchinka.
Oprócz projektu „Teatralna przygoda” Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli będzie też prowadzić wiele innych inicjatyw dla nauczycieli. Wśród nich jest m. in. Akademia Obywatelska 1918, w ramach której między innymi szkoły dostaną pomoce naukowe nawiązujące do setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Będą to na przykład mapy II Rzeczypospolitej, książki i gry planszowe.
Centrum będzie też prowadziło projekt poświęcony problemom emocjonalnym i psychicznym młodych ludzi. Nauczyciele będą mogli dowiedzieć się między innymi jak reagować w trudnych sytuacjach, a także jak im zapobiegać.
Z kolei kwestiom rozwoju fizycznego poświęcony jest projekt „Dziecięca Piłka Ręczna”, w ramach którego nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uczą się jak prowadzić ciekawe zajęcia z wychowania fizycznego. W tym roku w projekt nauki gry w piłkę ręczną włączone zostaną też dzieci z klas czwartych szkół podstawowych.