Do wyborów samorządowych pozostało jeszcze 61 dni. Przypomnijmy, że głosować mogą wszyscy pełnoletni obywatele Polski, którzy stale zamieszkują konkretną gminę, powiat czy województwo. Głosować mogą także osoby, które najpóźniej w dniu wyborów, czyli 21 października ukończą 18 rok życia.
Jak informuje Adam Michcik, dyrektor świętokrzyskiej delegatury Krajowego Biura Wyborczego, to czy jesteśmy wpisani w rejestr wyborców możemy sprawdzić w odpowiednim dla swojego miejsca zamieszkania urzędu gminy, lub urzędu miasta.
– Przepisy prawa wyborczego nie określają dokładnie terminu, do którego wyborca ma czas na wpisanie się do rejestru wyborców. Wybory samorządowe charakteryzują się tym, że oddawać głosy możemy, tylko w miejscu stałego zamieszkania. Nie możemy zatem głosować poza granicami kraju. Osoby czasowo przebywające poza swoim miejscem zamieszkania powinny złożyć wniosek w tej sprawie właściwemu wójtowi, burmistrzowi czy prezydentowi miasta – dodaje.
Jakie dane powinny się znaleźć we wniosku o wpisanie do rejestru wyborców? W urzędzie gminy właściwym dla miejsca czasowego pobytu, należy złożyć wniosek zawierający: imię, nazwisko, imię ojca, datę urodzenia i PESEL wnioskującego. Do wniosku trzeba załączyć: kserokopię ważnego dowodu tożsamości oraz pisemną deklarację z informacją o obywatelstwie i adresie stałego zamieszkania w Polsce. Burmistrz lub prezydent miasta ma 3 dni na podjęcie decyzji, czy wnioskujący zostanie wpisany do rejestru wyborców.
Osoby, które w dniu wyborów będą przebywały w szpitalach, mogą głosować w utworzonych w tych placówkach obwodach odrębnych.
Wybory w zakładach karnych i w aresztach śledczych, sporządza się na podstawie wykazów osób, które będą w nich przebywać w dniu wyborów. Wykazy wyborców, dyrektorzy zakładów karnych i aresztów śledczych przekazują do urzędu gminy najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów.
Pamiętajmy, że głosować nie mogą osoby, którym odebrano prawa publiczne lub ubezwłasnowolniono na skutek prawomocnego orzeczenia sądu.