Przez województwo świętokrzyskie ma przebiegać nowa linia kolejowa, łącząca nasz region z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Odcinek Końskie – Kielce – Busko-Zdrój – Żabno – Tarnów – Nowy Sącz ma być częścią nie tylko krajowego połączenia, ale również sieci międzynarodowej. Ma ona umożliwić skomunikowanie kolejowe Polski z południową i południową-wschodnią częścią Europy.
O wpisanie połączenia do tworzonego projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zabiegał świętokrzyski poseł Porozumienia, Michał Cieślak. Jak informuje, budowie centralnego lotniska towarzyszyć będzie rozbudowa węzła kolejowego, łączącego port ze wszystkimi regionami w kraju. – To szansa dla województwa świętokrzyskiego na rozwój. Skomunikowanie takich miast, jak Busko-Zdrój, Tarnów, Nowy Sącz i dalej Budapeszt z Centralnym Portem Komunikacyjnym, to perspektywa rozwoju gospodarczego i nowe możliwości – podkreśla poseł Michał Cieślak. Utworzenie nowej linii kolejowej byłoby też dużą szansą dla Buska-Zdroju. Miasto w przeciągu najbliższych lat z uzdrowiskowego mogłoby się stać miejscowością typowo leczniczą – dodaje Michał Cieślak.
Parlamentarzysta podkreśla, że ministerstwo infrastruktury przygotowało już szczegółową analizę nowego połączenia wraz z przeglądem torowiska na całej linii. – Będzie to lekki transport szynowy – ekonomiczny i nowoczesny. Jego utworzenie wymaga dużych pieniędzy. Po rozmowie z premierem Mateuszem Morawieckim udało się znaleźć rozwiązanie, wpisując tę inwestycję w budżet przeznaczony na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Fundusze na ten cel już są, pozostaje tylko realizacja – podsumował poseł Michał Cieślak.
Budowa nowej linii, przechodzącej przez nasz region, może kosztować ponad miliard złotych. Na początku września w Busku-Zdroju odbędzie się spotkanie świętokrzyskich samorządowców z udziałem ministra Mikołaja Wilda, który jest pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i wiceministra Andrzeja Bittela, odpowiedzialnego za polską kolej.
Centralny Port Komunikacyjny ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na jego lokalizację wskazywana jest miejscowość Stanisławów, w gminie Baranów w województwie mazowieckim. Do końca 2019 roku będą trwały prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli do końca 2027 roku. Koszt budowy nowego lotniska szacowany jest na 35 miliardów złotych. Towarzysząca mu rozbudowa sieci kolejowej w całym kraju może kosztować kolejne 40 miliardów złotych.